هوشنگ بازوند در آیین بهره‌برداری از پنج هزارمین واحد روستایی بازسازی شده در مناطق زلزله زده استان که امروز (۹ مرداد) با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، از خسارت هشت هزار میلیارد تومانی زلزله ۲۱ آبان به ۹ شهر و ۱۹۲۰ روستای استان یاد کرد.

وی افزود: با مصوبات خوب دولت حدود ۵۳۵۶ میلیارد تومان منابع برای کمک به مناطق زلزله زده کرمانشاه ابلاغ شد که از این میزان بخش زیادی تخصیص پیدا کرده است.

به گفته استاندار کرمانشاه، از مجموع اعتبار ابلاغ شده حدود ۸۸۱ میلیارد تومان آن کمک بلاعوض مربوط به خسارت جایگاه های دامی، مزارع پرورش ماهی و ... است که این میزان کمک بلاعوض در یک زلزله بی سابقه بوده است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به خسارت ۱۲۴۱ میلیارد تومانی که بر اثر زلزله به زیرساخت های استان وارد شد، افزود: برای جبران این خسارت نیز ۵۲۱ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده که از این میزان ۲۷۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

وی مجموع کمک های هلال احمر و مردمی به زلزله‌زدگان را نیز ۴۰۰ حدود  میلیارد تومان برآورد کرد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به افزایشی که در نرخ مصالح ساختمانی بوجود آمده و گاهی باعث وقفه در کار بازسازی می شود، اظهار کرد: تقاضا داریم تسهیلات بازسازی شهری و روستایی ۱۰ میلیارد تومان و کمک های بلاعوض پنج میلیون تومان افزایش پیدا کند.

بازوند همچنین خواستار ثابت ماندن قیمت آهن آلات مورد نیاز برای بازسازی شد.

وی اشاره ای هم به ۷۸ مدرسه، ۶۰ فضای بهداشتی و ۹۰ مسجد تخریب شده بر اثر زلزله داشت که با کمک دولت و خیرین در حال بازسازی است.

استاندار کرمانشاه قول داد تا شروع سال تحصیلی جدید هیچ مدرسه کانکسی در روستاهای این مناطق نداشته باشیم.

بازوند درخواست های دیگر خود از معاون اول رئیس جمهور را با بازگشایی مرز خسروی برای اربعین امسال آغاز کرد و افزود: این کار می تواند باعث توسعه گردشگری و ایجاد نشاط در دل مردم شود.

استاندار کرمانشاه رسمی شدن مرز سومار که اکنون در دولت مطرح است را از دیگر خواسته های خود عنوان کرد.

وی اظهار کرد: مطالبه جدی دیگر ما رسمی شدن مرز شوشمی پاوه است.

استاندار کرمانشاه از تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در کمیسیون اقتصادی مجلس هم ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم این منطقه هرچه زودتر تصویب نهایی شود.

بازوند همچنین خواستار تعیین تکلیف پالایشگاه آناهیتا به عنوان یک پروژه بزرگ و مطالبه مردمی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.