بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی در خصوص سخنان جدید رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعلام آمادگی بدون پیش شرط برای گفتگو با ایران گفت: باید ببینیم آیا  رئیس جمهور آمریکا بعد از سرخوردگی از لفاظی‌های بی حاصل با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد، گرچه اظهارات بعدی وزیر خارجه آمریکا که بلافاصله بعد از صحبت‌های آقای ترامپ بیان شد، نشان سردرگمی و آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا است.

 قاسمی اظهار داشت: پیشنهاد گفتگو با ایران از سوی آقای ترامپ در شرایطی ارائه می شود که دولت ایالات متحده آمریکا بدون هیچ توجیهی و بر خلاف تمام موازین بین المللی از برجام خارج شده و تحریم‌های غیرعادلانه خود را مجددا بر مردم ایران تحمیل کرده است. جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت نموده که اهل گفتگو و منطق است و چنانچه تعهدی بپذیرد بدان پایبند می ماند. اما آیا آقای ترامپ هم می‌تواند چنین ادعایی بکند؟ مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تا کنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه‌ای از آن دیده نشده است. ایشان چگونه می‌تواند به مردم ایران ثابت کند که سخنان شب گذشته‌اش از سر یک اراده واقعی بوده و برای عوامفریبی بیان نشده است در حالی که وزارت خزانه داری آمریکا کشور به کشور حرکت می‌کند و به آنها برای ممانعت از همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با ایران فشار می‌آورد؟

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد  تحریم و فشار نقطه مقابل گفتگو است که نیازمند احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین المللی است.

ترامپ شب گذشته (دوشنبه‌شب) در یک نشست خبری با نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حاضر است با رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگو کند گفت: «مطمئناً اگر ایرانی‌ها بخواهند با آنها دیدار می‌کنم. نمی‌دانم که آماده هستند یا نه.» رئیس‌جمهور آمریکا در این کنفرانس خبری درباره اینکه چه پیش‌شرط‌هایی برای گفت‌وگو با ایران دارد گفت که حاضر است «بدون پیش‌شرط» با ایران به گفت‌وگو بنشیند.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا هم بعد از سخنرانی ترامپ برای ژست او برای گفت‌وگوی «بدون‌پیش‌شرط» با ایران شرط گذاشت. او در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی بار دیگر متوقف شدن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را شرط توافق جدید با این کشور دانست.

اما یکی از سخنگوهای کاخ سفید ساعاتی پیش از این ژست ترامپ درباره مذاکره بدون پیش‌شرط عقب‌نشینی کرد. «گارت مارکوئیس»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «اگر حکومت ایران رفتارش را به نحوی که مشخص کرده‌ایم عوض کند، ایالات متحده آماده است برای برداشتن تحریم‌ها، برقراری روابط کامل دیپلماتیک و تجاری، دادن مجوز فناوری‌های پیشرفته به ایران و حمایت از پیوستن ایران به نظام اقتصاد بین‌الملل اقدام کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.