به این ها باید اقدام کره شمالی در انهدام پایگاه آزمایش اتمی «پیونگی ری» را هم اضافه کرد. کیم جونگ اون نیز توانسته نزد مردمش نقش یک قهرمان را بازی کند. پس از دیدار او با ترامپ در سنگاپور، خطر مانورهای نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی شبه جزیره از بین رفته است.

اما چیزی که «اون» به آن می بالد این است که به رغم توافقات کلی و مبهم در سنگاپور، این کشور همچنان به تولید موشک های بالستیک و توسعه پایگاه های اتمی خود ادامه می دهد. این درست مقابل ادعای یک ماه و نیم پیش ترامپ بود که گفت سایه جنگ را از سر آمریکا برداشته است.

به گزارش واشنگتن پست، رهبر کره شمالی به طور رسمی برای خلع سلاح اتمی اعلام آمادگی کرده است اما گزارشی می‌گوید که پیونگ یانگ در حال ساخت یک موشک بالستیک است. منابع آگاه به روزنامه واشنگتن‌پست گفته اند که به نظر می‌رسد کره شمالی در تاسیسات «سانومدونگ» که نزدیک به پیونگ‌یانگ قرار دارد در حال ساخت یک یا دو موشک بالستیک قاره‌پیما با سوخت مایع است. چیزی که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند ورود و خروج خودرو به تاسیسات «سانومدونگ» است و میزان پیشرفت ساخت موشک معلوم نیست.

این خبر در حالی اهمیت دارد که بدانیم، نخستین موشک قاره‌پیمای کره شمالی که می‌تواند خاک آمریکا را هدف بگیرد، در همین تاسیسات «سانومدونگ» ساخته شده است. تکاپوی کره شمالی می تواند به این معنی باشد که این کشور تعداد بسیار محدودی از این نوع موشک را در دست دارد؛ پس تلاش می کند با توسعه و افزایش تعداد آن، پیش از رسیدن به توافق بزرگ، موشک های بالستیک قاره پیما را به عنوان «عامل بقا» و «اهرم فشار» افزایش دهد.

همزمان، نهادهای اطلاعاتی آمریکا به اراده کره شمالی در رها کردن برنامه تسلیحاتی اش به دیده تردید می نگرند. روزنامه واشنگتن‌پست پیش از این گزارش کرده بود که مقامات رسمی اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که کره شمالی قصد ندارد به طور کامل از ذخایر هسته‌ای‌اش دست بکشد و در حال بررسی راه‌هایی است که بتواند شماری از تسلیحاتی را که دارد مخفی نگه دارد. البته این بی اعتمادی همواره بین طرفین وجود داشته است. طی یک ماه و نیم گذشته از دیدار ترامپ و اون، در حالی که مذاکرات بین طرفین ادامه دارد، دو طرف همچنان برنامه های سابق خود را دنبال کرده اند. به عبارتی می توان گفت دو طرف تمایل دارند خط ارتباطی شان که پس از سال ها وصل شده، قطع نشود اما همزمان نتوانسته اند طی چندین دوره مذاکرات به توافقی که مورد حمایت طرفین باشد، دست یابند.

برای مثال سه هفته پیش، وزیر خارجه آمریکا از روند مثبت مذاکرات خبر داد اما دقایقی پس از آن وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد اظهارات وی خلاف واقع است و «عدم پیشرفت در مذاکرات این کشور با آمریکا به دلیل رفتار گستاخانه و قلدرمآبانه واشنگتن» است. او همچنین با تاکید بر زیاده خواهی آمریکا گفت که «خلع سلاح هسته‌ای با زورگویی، قلدری و رفتارهای گانگستری» به نتیجه نمی‌رسد. تنش بین دوکشور در حالی ادامه دارد که کنگره آمریکا طرحی جنجالی را به بحث گذاشته است که طی آن اداره ملی امنیت هسته‌ای (NNSA) که از زرادخانه هسته‌ای آمریکا نگهداری می‌کند، از کنترل مستقیم دولت خارج خواهد شد.‌ چنان چه این طرح به تصویب برسد، ضربه‌ای سنگین به جاه‌طلبی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وارد می‌شود که به گسترش تسلیحات هسته‌ای آمریکا وعده داده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.