وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) خواستار پایبندی کره شمالی به وعده خود برای خلع سلاح هسته‌ای شد، اما تأکید کرد که در جریان نشستی که هفته آینده در سنگاپور برگزار می‌شود ضرورت حفظ تحریم ها علیه پیونگ‌یانگ را به کشورهای جنوب شرق آسیا گوشزد خواهد کرد

«هیثر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران احتمال دیدار «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های کره شمالی در حاشیه نشست «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» (با نام اختصاری «آسه‌آن») در هفته آینده در سنگاپور را رد نکرد.

وی گفت: «ما در نشست‌های یکسانی با مقام‌های کره شمالی حضور خواهیم داشت. مطمئناً من نمی‌توانم اتفاق نیفتادن هیچ تعاملی را رد کنم، ولی هیچ ملاقاتی [با مقام‌های کره شمالی] را در برنامه نداریم.»

یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا به شرط عدم افشای نام به رویترز گفته پامپئو در اجلاس کشورهای عضو «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا»، ضرورت حفظ تحریم‌ها علیه کره شمالی را به آنها یادآوری خواهد کرد. این مقام آمریکایی مدعی شد نگرانی‌هایی وجود دارند که علی‌رغم تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی به این کشور نفت به صورت غیرقانونی فروخته می‌شود.

وی اضافه کرد: «ما همچنان درباره خریدهای غیرقانونی کره شمالی به ویژه خرید محصولات نفت تصفیه شده از طریق انتقال‌های غیرقانونی از یک کشتی به کشتی دیگر نگران هستیم.»

بعد از دیدار چند ماه پیش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی در سنگاپور، پامپئو رهبری مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را به عهده گرفته است. 

ترامپ و رهبر کره شمالی بعد از نشست مشترک آنچه  «سند مشترک جامع» خوانده شده بود را امضا کردند. ترامپ مدعی شد که کره شمالی در این تعهد به خلع سلاح کامل هسته‌ای متعهد شده است، اما از این توافق به دلیل مختصر بودن و عدم اشاره به هیچ جزئیاتی در موضوع پیچیده‌ای مانند خلع سلاح هسته‌ای انتقادهای زیادی به عمل آمده است. 

همزمان، واشنگتن رزمایش‌های نظامی مشترک با کره جنوبی را متوقف کرده است. با این وجود، منتقدان ترامپ می‌گویند نشست او با رهبر کره شمالی دستاورد ملموسی نداشته و نتوانسته پیونگ‌یانگ را به سمت خلع سلاح پیش ببرد.

روز سه‌شنبه رسانه‌های آمریکا گزارش دادند ماهواره‌های جاسوسی این کشور فعالیت‌هایی جدید در نزدیکی یکی از کارخانه‌های کره شمالی ثبت کرده‌اند. این کارخانه سازنده اولین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای این کشور با برد کافی برای رسیدن به آمریکا است.

 روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از برخی منابع نوشت مدارک تازه به دست آمده شامل عکس‌های ماهواره‌ای طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد حداقل یک یا دو موشک قاره‌پیما با سوخت مایع در یک سایت تحقیقاتی در حال ساخت است. این منابع آمریکایی ادعا کرده‌اند که فعالیت‌ها در این سایت مانند گذشته ادامه دارد. 

هفته گذشته نیز «مایک پامیئو» درباره ادامه تولید مواد شکاف‌پذیر در کره شمالی صحبت کرده بود، با این حال، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه شب بار دیگر دیدارش با «کیم جونگ اون» را بسیار موفق توصیف کرد و گفت پیونگ‌یانگ در ماه‌های گذشته هیچ آزمایش اتمی و موشکی‌ای نداشته است.

ناوئرت در نشست خبری سه‌شنبه شب گفت آمریکا خواستار پایبندی «کیم جونگ اون» به تعهداتش برای خلع سلاح هسته‌ای است. وی از اظهارنظر درباره گزارش رسانه‌های آمریکایی در خصوص تصاویر ماهواره‌های جاسوسی خودداری کرد.

وی گفت: «[تعهد رهبر کره شمالی به خلع سلاح] چیزی است که ما پیش‌بینی می‌کنیم این کشور در نهایت به آن پایبند می‌ماند.» 

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند. 

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است. 

کره شمالی قبلاً گفته تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.