گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: اوضاع سوریه به سمت ثبات بیشتر پیش می‌رود و باید چرخ بازسازی و بازگشت زندگی عادی شهروندان سوری به راه بیفتد.

گاتیلوف اظهار داشت: اتخاذ همه تدابیر ممکن برای بازگشت آوارگان سوری اول از کشورهای همسایه سوریه امری مهم است و ادغام تلاش‌های دولت سوریه و نهادهای بین‌المللی نتایج مورد انتظار در زمینه بازگشت آوارگان را محقق خواهد کرد.

نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو افزود: یک میلیون و ۷۰۰ هزار آواره سوری اعلام کردند که تمایل دارند از لبنان، ترکیه، آلمان و اردن به کشورشان بازگردند و بازگشت این افراد به خانه‌هایشان به سود کشورهای اروپای غربی است.

گاتیلوف گفت: دولت سوریه رسما خواهان بازگشت داوطلبانه همه آوارگانی است که تمایل به بازگشت به این کشور دارند و این دولت امنیت آوارگانی را که به کشورشان بازمی‌گردند، تامین می‌کند.

وی افزود: ما از مشارکت گسترده مخالفان سوری در مذاکرات استقبال می‌کنیم، اما این مشارکت نباید فقط به مخالفان تریبون ریاض محدود باشد.

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: حضور ایران در سوریه قانونی و رسمی و بنا به درخواست دولت سوریه است.‎ اسرائیل نیز  همسایه سوریه است و نگرانی‌های امنیتی دارد و خواهان این است که این نگرانی‌ها مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: ما خواهان راه حل مناسب برای ادلب از طریق مذاکرات هستیم و از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کنیم.‎

این مقام روس در ادامه سخنانش به برنامه‌های مشترک کشورش و فرانسه در زمینه بازگشت‌ آوارگان سوری به کشورشان پرداخت.

وی گفت که هفته گذشته فرانسه از کشورمان خواست تا کمک‌های بشردوستانه به غوطه شرقی ارسال کنیم که این عملیات در همان هفته آغاز شد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تصریح کرد که فرانسه به دنبال رسیدن به یک راه حل برای حل و فصل بحران سوریه است.

گاتیلوف در ادامه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات سوچی راه را برای از سرگیری روند سیاسی از طریق کنفرانس ژنو هموار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.