براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تا پایان سال 2017 بیش از 37 میلیون نفر از مردم جهان به عفونت اچ‌آی‌وی (HIV) مبتلا هستند که حدود 0.8 درصد افراد 15 تا 49 ساله جهان را تشکیل می‌دهد. بیشترین موارد ابتلا به این عفونت، به قاره آفریقا اختصاص دارد.

در سال 2017، 940 هزار نفر در اثر بیماری‌های مرتبط با ویروس اچ‌آی‌وی جان خود را از دست دادند. باوجود این آمار، پیشرفت‌های زیادی در حوزه پیشگیری و درمان صورت گرفته است. به عنوان مثال، در آمریکا نرخ ابتلا به این عفونت از 135 هزار مورد در سال 1985 به 50 هزار مورد در سال 2010 کاهش پیدا کرد.

افزایش سطح آگاهی عمومی و تولید داروهای خوراکی (برای کنترل بیماری)، تنها سلاح‌های دفاعی موجود محسوب می‌شوند و تلاش‌ها برایتولید واکسن اچ‌آی‌وی (HIV) تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است.

پژوهشگران آمریکایی، انگلیسی و اسپانیایی در مطالعه اخیر خود، موفق به تولید برنج اصلاح‌ژنتیکی شده (genetically modified rice) به عنوان راهی برای پیشگیری از اچ‌آی‌وی شده‌اند.

این روش شامل اصلاح ژنتیکی برنج برای تولید سویه جدید برنج حاوی پروتئین‌های خنثی‌کننده اچ‌آی‌وی است. برنج اصلاح‌ژنتیکی شده می‌تواند دو نوع پروتئین و یک نوع آنتی‌بادی تولید کند که به ویروس‌های اچ‌آی‌وی متصل شده و روند برقراری ارتباط بین ویروس با سلول‌های انسانی را متوقف می‌کند.

از دانه‌های این برنج برای تولید کرم موضعی استفاده (topical cream) می‌شود. کرم حاوی پروتئین‌های خاص خنثی‌کننده اچ‌آی‌وی از طریق پوست وارد بدن شده و از فرد در برابر این عفونت محافظت می‌کند.

برنج گزینه بسیار مناسبی برای کشورهای درحال توسعه است، زیرا امکان کشت آن (در بیشتر این مناطق) وجود دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

منبع: سیناپرس

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.