روز چهارشنبه، سفارت انگلیس در روسیه اعلام کرد سرکنسولگری انگلیس در شهر سن پترزبورگ به طور رسمی تعطیل شد.

این سفارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «متاسفانه به دلیل اقدامات دولت روسیه در سالزبری، و به دستور این کشور، سرکنسولگری انگلیس در سن پترزبورگ اکنون به طور رسمی تعطیل شده است. روز دوشنبه، پرچم (انگلیس) با حضور روسای این کنسولگری به پایین کشیده شد.»

سرکنسولگری انگلیس در سن پترزبورگ بخشی از فعالیت‌های خود را در ماه ژوئن متوقف کرد اما تا پایان مسابقات جام جهانی فوتبال روسیه به کار خود ادامه داد.

انگلیس ادعا کرده است روز ۴ مارس، سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق دوگانه روس و دخترش، یولیا اسکریپال با یک عامل اعصاب دچار مسمومیت شدند. در پی این حادثه، انگلیس مدعی شد این عامل اعصاب ساخت روسیه بوده است و مسکو را به دخالت در مسمومیت این دو فرد متهم کرد.

این در حالی است که طرف روس، تمامی این اتهامات را رد و اعلام کرده است نه روسیه و نه اتحاد جماهیر شوروی سابق، برنامه‌ای برای طراحی این عامل اعصاب نداشته اند. لندن بدون ارائه هرگونه شواهد درباره ادعاهای خود، ۲۳ دیپلمات روس را از خاک خود اخراج و اعلام کرد اقدامات ضدروس دیگری را نیز در دستور کار خود قرار داده است. مسکو نیز در پی این تصمیم انگلیس، تعداد برابری از دیپلمات‌های انگلیس را از خاک خود اخراج کرد و فرمان تعطیلی سرکنسولگری انگلیس در سن پترزبورگ و پایان فعالیت شورای انگلیس در روسیه را صادر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.