لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه ظهر امروز چهارشنبه ۱۰ مردادماه ۱۳۹۷ با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

فلاحت پیشه در ابتدای این دیدار با اشاره به مناسبات مهم و راهبردی جمهوری اسلامی ایران و روسیه گفت: گسترش ارتباطات دوستانه تهران - مسکو در زمینه های مختلف بویژه همکاری های پارلمانی نقش مهمی در ارتقاء سطح مناسبات فیمابین و رفع موانع موجود در مسیر توسعه همکاری ها دارد.

وی همچنین افزود: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور در عرصه‌های مختلف می‌بایست در جهت ارتقای سطح مبادلات تجاری و اقتصادی فیمابین مورد استفاده قرار گیرد.

فلاحت پیشه در ادامه با تاکید براهمیت رفت و آمد و دیدارهای مسئولان سیاسی و پارلمانی دو کشور گفت: کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام حمایت از روند توسعه هرچه بیشتر ارتباطات و همکاری های فیمابین، اجرای تمامی موافقتنامه های منعقده میان دو کشور را پیگیری می کند.

وی در ادامه افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تمامی شرکت هایی که در طرح‌های مختلف از جمله توسعه میادین نفتی ایران سرمایه گذاری کنند حمایت می کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رویکرد آمریکای ترامپ در بحران آفرینی در منطقه و جهان با هدف تامین منافع نامشروع آمریکا گفت: همکاری‌های ایران و روسیه در کمک به تامین صلح و امنیت در منطقه و جهان، مانع از تداوم رفتارهای نابهنجار و یکجانبه گرایانه آمریکا می شود.

فلاحت پیشه با اشاره به همکاری مؤثر و موفقیت‌آمیز دو کشور در مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: همکاری‌های امنیتی تهران - مسکو الگوی مناسبی در کمک به تامین ثبات و امنیت در منطقه است که با مشارکت کشورهایی که خواهان ثبات و امنیت هستند، در کاهش بحران هایی همچون تروریسم، قاچاق مواد مخدر و ... بسیار مؤثر و سودمند خواهد بود.    

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در این دیدار با اشاره به بدعهدی آمریکا در توافق هسته ای گفت: اقدام ترامپ در خروج از توافق بین المللی برجام اشتباهی بزرگ بود که تاکنون موجی از محکومیت آمریکا توسط دیگر کشورها در عرصه جهانی را رقم زده است.

وی بر این اساس خواستار همکاری تهران - مسکو برای مقابله با اقدامات و فشارهای آمریکا علیه هر دو کشور شد.

فلاحت پیشه در پایان این دیدار بر لزوم تسریع در عملیاتی شدن توافقات فیمابین تاکید کرد.

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه نیز در این دیدار گفت:گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی برای دولت و پارلمان روسیه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با تقدیر و تشکر از اقدام عملی فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر سرمایه گذاری و مشارکت شرکت گازپروم در ایران گفت: توسعه همکاری ها و مشارکت ایران و روسیه در طرحها و پروژه های مختلف در دوکشور از جمله پروژه های شرکت مذکور در ایران نقش مؤثری در افزایش مبادلات و همکاری های دو کشور خواهد داشت.   

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه در ادامه این دیدار بر لزوم همکاری مشترک میان کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و افزود:نظارت و پیگیری های مستمر دو طرف بر روند اجرایی شدن طرح ها و پروژه های مشترک میان دو کشور نقش مهمی در تسریع و اجرای به موقع آنها خواهد داشت.

اسلوتسکی در بخش دیگری از سخنانش با محکوم کردن اقدامات آمریکا در افزایش فشار بر ایران و روسیه از طریق وضع تحریم های یکجانبه گفت: این اقدامات آمریکا استمرار سیاست های نادرست و بی نتیجه این کشور در گذشته است و افزایش همکاری های تهران – مسکو موجب شکست سیاست های غلط آمریکا خواهد شد.

وی همچنین خروج آمریکا از توافق برجام را تقبیح کرد و بر حمایت همه جانبه کشورش از ایران تاکید کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه در ادامه به همکاری موفق ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم مورد حمایت آمریکا در سوریه و توفیق ابتکار ایران در مذاکرات آستانه اشاره کرد و افزود: الگوی همکاری های امنیتی ایران و روسیه در منطقه با مشارکت دیگر کشورها به استقرار صلح و امنیت و کاهش بحران کمک فراوانی می کند.

وی در پایان این دیدار بر لزوم استفاده از ظرفیت های دو پارلمان برای رفع موانع گسترش همکاری های دو کشور و افزایش رایزنی و مشورت در مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تاکید کرد و از همتای ایرانی خود برای سفر به مسکو دعوت کرد.

لازم به ذکر است در این دیدار علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت.

نجفی در این دیدار گفت:اکنون فرصت همکاری و توسعه ارتباطات فیمابین تهران - مسکو بیش از پیش مهیاست و در این بین هیچ مانعی وجود ندارد.

وی افزود: موقیت ممتاز و راهبردی دو کشور نقش مهمی در موفقیت تمامی طرح های مشترک فیمابین دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.