شرایط مقتدا صدر که امروز چهارشنبه در رسانه‌های عراق منتشر شده، شامل ۹ بند شروط عمومی درباره ائتلاف‌های سیاسی درعراق، ۳۲ شرط درباره ائتلاف حکومتی آینده و ۴۰ بند نیز ویژگی‌ها و صفات نامزد آینده نخست وزیر عراق است.

صدر در این بیانیه خاطر نشان کرده است که ائتلاف حکومتی یا برنامه دولتی آتی اگر مبتنی بر ضوابط و اصول روشنی باشد به نحوی که بتواند مخالفان سیاسی را در زیر یک چتر واحد گردهم آورد وی از آن استقبال می‌کند، اما اگر خارج از چارچوب‌های ملی باشد، آن را بایکوت خواهد کرد.

از جمله شروط عمومی ائتلاف‌های سیاسی درعراق که صدر بر آن تاکید کرده، وفاداری انحصاری احزاب و ائتلاف‌های پارلمانی به عراق (عدم وابستگی ووفاداری به خارج) و مراعات اصل تفکیک قوا از طریق تصویب قوانین در پارلمان آینده است.

ایجاد یک کمیسیون عالی با نظارت قضات قابل اعتماد برای رسیدگی سریع در یک بازه زمانی مشخص پیرامون تمامی شخصیت‌هایی که متهم به فساد هستند یا در خصوص آن‌ها شبهه فساد وجود دارد از دیگر شروط مطرح شده است.

طبق اعلام صدر، در توزیع پست‌های اجرایی اصل توازن اجتماعی رعایت شود و افراد منتخب برای این پست‌ها از افراد تکنوکرات (متخصص) باشند و توزیع پست‌های سه گانه ریاستی (رییس جمهوری، نخست وزیری و رییس پارلمان) به دور از سهم بندی (های فرقه‌ای میان شیعه، عرب سنی و کردها) باشد.

از جمله مهمترین بند‌های مربوط به ائتلاف حکومتی آینده از دید مقتدا صدر، این است که ائتلاف حکومتی به دور از مسائل فرقه‌ای و قومیتی و حزبی باشد و بر استقلال عراق و ترجیح منافع کشور بر منافع گروهی و حزبی و قومی و فرقه‌ای تاکید کند.

به گفته وی، از سوی ائتلاف حکومتی، طبق شرایط و ضوابطی که تعریف می‌شود روسای سه گانه معرفی شوند و خدمت مردم باید از اولویت‌های این ائتلاف باشد و برای تصویب قوانینی که به نفع ملت است در پارلمان تلاش کند.

صدر تاکید کرده است: ائتلاف حکومتی آتی، باید رژیم صهیونیستی را دشمن بزرگ عراق قلمداد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.