بانک مرکزی آلمان (دویچه بانک) روز چهارشنبه سیاست مالی جدیدی را تصویب کرد که مانع انتقال مبلغ حدود ۴۰۰ میلیون دلار به ایران می‌شود.

روزنامه آلمانی «بیلد» گزارش داد که دویچه بانک شرایط تجاری خودش را به نحوی توسعه داده که شامل بخش «انتقال پرداخت نقدی» نیز شود. بدین ترتیب انتقال مالی به شرکای این بانک، متوقف خواهد شد.

دویچه بانک عضو سیستم بانک‌های مرکزی اروپا است و به خاطر اینکه آلمان موتور اصلی اقتصاد این قاره است، نفوذ گسترده‌ای در اتحادیه اروپا دارد.

بیلد ماه گذشته مدعی شده بود که دولت ایران در تلاش است تا با استفاده بانک تجارت ایران-اروپا (EIH) در شهر هامبورگ و تاییدیه دولت آلمان، مبلغی حدود 400 میلیون دلار را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، به صورت نقد به این کشور منتقل کند. 

علی‌رغم اینکه دولت آلمان هنوز درباره انتقال این مبلغ به ایران اظهار نظر نکرده ولی روزنامه «جروزالم پست» مدعی است «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور تمایل دارد به ایران اجازه دهد تا با استفاده از بانک EIH این 400 میلیون دلار را از بانک مرکزی آلمان انتقال دهد.

ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.