خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ترکیه و شورشیان سوری کنترل عفرین را در اوایل ۲۰۱۸ بعد از عملیات نظامی با هدف اخراج شبه‌نظامیان کرد به دست آوردند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: پس از بازپس‌گیری این منطقه ساکنان عفرین با طیف گسترده‌ای از نقض حقوق بشر که نیروهای مسلح ترکیه نسبت به این اقدامات بی‌اعتنا هستند،‌ مواجه شده‌اند.

براساس اعلام این سازمان بین‌المللی، این نقض حقوق بشر شامل بازداشت‌ها، آوارگی‌های اجباری،‌ تصاحب اموال و دزدی است که نیروهای مسلح ترکیه چشمان خود را در برابر این اقدامات بسته‌ و بی‌اعتنا هستند.

برخی از گروه‌های سوری همچون نیروهای مسلح ترکیه کنترل مدارس را در دست گرفته‌اند و باعث اختلال تحصیل هزاران کودک شده‌اند.

ساکنان این منطقه اعلام کردند که دانشگاه عفرین پس از اینکه تخریب و مورد سرقت قرار گرفته است، کاملا تعطیل شده است.

این گروه حقوق بشری اعلام کرد: در واکنش به این مساله دولت ترکیه مورد سوال قرار گرفته‌ است.

در همین راستا یک زن اعلام کرد که عمویش پس از اینکه یک گروه مسلح سوری او را تعقیب کرده و با خود برده، مفقود شده است.

این زن اعلام کرد: مشخص نیست که آنها وی را کجا برده‌اند. نیروهای مسلح ترکیه او را متهم به ارتباط با یگان‌های مدافع خلق کرده‌اند اما او هیچ ارتباطی نداشته است.

همچنین برخی از خانه‌ها توسط خانواده‌های آواره که از استان حمص آمده‌اند،‌ اشغال شده است و در مناطق جنوبی غوطه شرقی نیز خانه‌ها توسط حکومت سوریه اشغال شده است.

رئیس امور خاورمیانه در عفو بین‌الملل اعلام کرد: گروه‌های مسلح سوریه در حال نقض حقوق بشر شهروندان سوری هستند. این در حالی است که ترکیه مسؤول رفاه شهروندان و همچنین حفظ قانون و نظم بعد از کنترل عفرین است.

وی ادامه داد: بدون هیچ تاخیری ترکیه باید نقض حقوق بشر توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت را به پایان برساند و بانیان این مساله محاکمه شوند و به بهبود زندگی ساکنان عفرین کمک کند.

مقامات ترکیه اعلام می‌کنند که ساکنان عفرین از یگان‌های مدافع خلق خسته شده و ترکیه خدمات و تسهیلاتی برای ساکنان این منطقه فراهم کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.