محسن کوهکن در گفتگوی ویژه خبری افزود: برخی تولیدات ایرانی از کیفیت بالا و درحد صادرات برخوردارند، بخشی از تولید ما جوابگوی بخشی از نیازهای جامعه است و معمولا کسری آن از طریق واردات انجام می گیرد ولی بخشی هم ممکن است بطور کل از طریق واردات تامین شود. البته در برخی از زمینه های تولیدی به خودکفایی رسیده ایم.

همچنین محمد رضا کلامی مدیر کل امور برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت، گفت: به قدر و اندازه نیاز و سرانه مصرف کشور، کالای مصرفی وجود دارد و تولید می شود ولی همین تولید کافی به الگوهایی همچون تقاضای بازار وابسته است، در شرایط فعلی دشمنان ما به دنبال آشفته سازی فضای اقتصادی ایران هستند.

او ادامه داد: مردم باید آگاه باشند که متاثر از تحریکات دشمنان کشور، افزایش مصرف را ایجاد نکنند. کالاهای اساسی بصورت مستمر تولید و عرضه می شود و مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

کلامی با رویکرد مبارزه با احتکار تصریح کرد: فهرستی از کالاهای اساسی در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته، هرکس در حلقه عرضه محصولات و اقلام ضروری به هر دلیلی از اعلام موجودی سرباز زده و به امید سوءاستفاده یا افزایش قیمت، کالایی را در انبار ذخیره کند باید بداند دولت به اندازه کافی موجودی کالا دارد و این افراد متضرر خواهند شد. ضمنا در هر کجای کشور ستاد تنظیم بازار با متخلفین امر برخورد و به جرم احتکار محکوم خواهند شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: عامل بازدارندگی افزایش قیمت،کنترل و کاهش تقاضاست.

کوهکن افزود: در فرهنگ اقتصاد غلط عرضه و تقاضا، برای گرانفروشان کف و سوت می زنیم و این از عدم کنترل حاصل می شود.

صفایی سخنگوی اتاق اصناف در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اصلاح فرهنگ مصرف جامعه می تواند بر جلوگیری از احتکار موثر باشد، ممکن است در شرایط فعلی تولید و تامین کالا به اندازه کافی هست اما عرضه آن چطور؟ به نظر من بهترین راهکار برای تنظیم بازار، اصلاح نرخ ارز است، همه اینها به هم مرتبط است.

او ادامه داد: احتکار موضوعی است که به تازگی و در ماه های اخیر جزو آمار تخلفات اتاق اصناف قرار گرفته است و پیش از این نکاتی همچون عدم درج قیمت و کم فروشی در صدر تخلفات در حوزه کاری ما محسوب می شد.

کلامی مدیر کل برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: هزینه واقعی تولید که برای یک واحد صنفی ایجاد می شود طبق منطق اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد در غیر اینصورت در دراز مدت از دور خارج شد و برای کشور ایجاد ضرر می کند.

او ادامه داد: گرانفروشی از دو ناحیه ایجاد می شود یک تقاضای متورم شده در جامعه و دیگری عدم تمایل به عرضه است یعنی امید داشتن به فروش بیشتر یا کم کردن فاصله عرضه و تقاضا در بورس آنهم به نفع فروشندگان، در هر دو صورت توپ در زمین تنظیم بازار وزارت صمت است. ما دولتی ها برای حمایت از بازار سرمایه (بورس) گفته ایم مبنای عرضه در بورس باید برابر قیمت جهانی ضرب در نرخ ارز رسمی باشد، برای اینکه تقاضای کاذب، منجر به افزایش قیمت در بورس نشود سقف رقابت را هم ۵ درصد در نظر گرفته ایم.

فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در خصوص ترخیص کالای بخصوص مواد اولیه، تصمیمات خوبی گرفته ایم، در ۱۱ ماه اخیر چهارده میلیون و پانصد و بیست و پنج هزار تن ترخیص کالا داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو و سه دهم افزایش ثبت شده است اما برای کمک به بخش تولید و کالاهای اساسی تصمیماتی همچون ابلاغ بسته های حمایتی به منظور افزایش نقدینگی بگونه ای که واردکنندگان می توانند کالاهای خود را ۶ ماهه به شرط ۷۰ درصد ترخیص و ۳۰ درصد پس از تسویه ترخیص نمایند، دیگر اینکه کالاهای اساسی و دارویی را به تصویب و امضاء تفاهمنامه با وزارت بهداشت ترخیص ۴ ماهه صورت پذیرد یعنی اقلام دارویی بدون معطلی پس از ورود به گمرک با طی کردن مراحل اداری به کارخانجات و انبارهای مربوط فرستاده شود.

عالی پور نایب رئیس اتحادیه صنف فروشگاههای زنجیره ای کشور هم گفت: هیچ گونه مشکلی در تامین کالاهای اساسی خانوار نداریم و در مدت اخیر هیچگونه مشکلی در عرضه و تقاضا نداشته ایم .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.