این کاهش ارزش لیر ترکیه، که موجب کاهش ارزش سهام در بورس ترکیه و افزایش ریسک بدهی این کشور شد، نشان دهنده نگرانی شدید سرمایه گذاران از تنش ترکیه با آمریکا به عنوان یکی از شرکای تجاری مهم این کشور است.

وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا تحریم هایی را علیه عبدالحمید گل، وزیر دادگستری و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه اعلام کرده است. دولت آمریکا مدعی است که این وزرا نقش مهمی در اداره سازمان های مسئول بازداشت و زندانی کردن اندرو برانسون، کشیش اوانجلیست آمریکایی که بیش از ۲ دهه است در ترکیه زندگی می کند دارند.

برانسون به اتهام حمایت از گروهی که آنکارا آن را عامل کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ می داند متهم شده است. وی این اتهامات را رد کرده، اما در صورت محکومیت با ۳۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

جاکوب کریستنسن، رئیس بخش بازارهای نوظهور دانسکه بانک در این باره گفت: «تشدید بیشتر تنش ها می تواند موجب خروج بیشتر سرمایه ها از ترکیه شود و تاثیرات نامطلوبی بر میزان اعتماد به اقتصاد ترکیه داشته باشد.»

وی افزود: «این یکی از ریسک های مهم برای اقتصاد ترکیه است، اما ضعف های ساختاری نیز وجود دارند و این موجب تشدید این نگرانی های ژئوپلتیک می گردد.»

ارزش هر دلار آمریکا دیروز تا رقم ۵.۰۹۳۴ لیر بالا رفت، اما بعدا اندکی تعدیل شد و به ۵.۰۶۰۵ رسید.

هزینه بیمه بدهی های ترکیه در برابر نکول احتمالی به بالاترین رقم خود در طی بیش از ۶ سال گذشته رسیده و ارزش شاخص بیست ۱۰۰ ترکیه بیش از ۲.۵ درصد افت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.