وانگ یی روز جمعه در نشست خبری در حاشیه اجلاس سران آسه آن در سنگاپور تاکید کرد: اکنون در عصر جهانی شدن هستیم کالاهای تولیدی کشورها مختلف از طریق زنجیره‎های‎ ارزش و صنایع به هم پیوند خورده‎اند و ارتباط نزدیک دارند. نزدیک به ۶۰ درصد از کالاهای صادراتی چین به آمریکا توسط شرکت‎های خارجی از جمله شرکت‎های بین‎المللی آمریکایی در خاک چین تولید می‎شود آیا آمریکا قصد دارد از شرکت‌های خود عوارض گمرکی اخذ کند؟

وی ادامه داد: بسیاری از کالاهای صادراتی چین به آمریکا در بازارهای آمریکا مشابه ندارند و بدون جایگزین هستند آیا آمریکا قصد دارد با اخذ عوارض گمرکی هزینه زندگی و فشار مالی را بر مردم خود افزایش دهد؟ 

وزیر خارجه چین افزود: آمریکا قصد دارد با اخذ عوارض گمرکی صادرات کالاهای چین به آمریکا را کاهش دهد اما در واقع آمریکا باید کالاهای مشابه را از کشورهای دیگر وارد کند و با این کار نمی‎تواند مساله عدم تعادل تجاری که به گفته خود آن‎ها دلیل اصلی افزایش عوارض گمرکی است را حل کند.

وانگ یی همچنین گفت: آمریکا باید با تعدیل برنامه‎ها و دیپلماسی تجاری خود، صدای مصرف‎کنندگان آمریکایی را بشنود و ضمن اهمیت دادن به خواست عموم مردم آمریکا، فراخوان عدالت‎خواهی جامعه جهانی را بپذیرد.

او تصریح کرد: تلاش آمریکا برای اعمال فشار هیچ نتیجه‎ای نخواهد داشت چین حاضر است با هر کشوری که خواستار مذاکره باشد، از جمله آمریکا گفت‌‎و‎گو کند اما این گفت‎وگو باید بر پایه احترام متقابل و برابری باشد.

آمریکا تا کنون ۳۴ مییارد دلار تعرفه بر کالاهای وارداتی چین اعمال کرده است اقدامی که به واکنش مشابه چین مواجه شده است.

واشنگتن در اقدامی جدید اعلام کرده است قصد دارد تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین را به ۲۵ درصد افزایش دهد که باعث تشدید جنگ تجاری میان دو کشور شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.