اعضای کمیسیون اصل ۹۰ که پیش از این نیز اعتراضاتی نسبت به گزارش ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره علل این حادثه داشتند، پس از برگزاری جلسه اخیر نیز همچنان بر اختلاف نظرهای خود پافشاری کرده و این بار از یخ زدگی بال هواپیما به عنوان یکی از عوامل احتمالی تاثیرگذار در وقوع این حادثه یاد کردند.

براساس اعلام پارسایی - سخنگوی این کمیسیون، با توجه به نبود نظارت لازم بر شرایط فنی هواپیما و اجازه انجام پرواز در شرایط بد جوی هم شرکت آسمان و هم سازمان هواپیمایی کشوری عملکرد غیر قابل دفاعی داشتند.

این نماینده مجلس این موضوع را نیز اعلام کرده که باید هواپیماهای ATR فعال در ایران به سیستم جدید تشخیص یخ زدگی مجهز شوند تا از وقوع حوادث این چنینی جلوگیری شود.

حسن رضایی‌فر - رئیس کمیته بررسی سانحه هواپیمایی تهران یاسوج در گفت و گو با ایسنا با اعلام این که جلسه برگزار شده با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مثبت بوده و در چند ساعت بررسی انجام شده اختلاف نظرهای دو طرف به شکل جدی رصد شده‌اند،‌ اعلام کرد که کمیته بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشور همچنان قصور خلبان را اصلی‌ترین علت این حادثه می‌داند.

به گفته وی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ معتقد بودند که یخ زدن بال هواپیما یکی از عوامل تاثیرگذار در این سانحه بوده، اما کمیته بررسی معتقد است که عبور خلبان از مرز حداقل ارتفاع در زمان پرواز باعث این اتفاق شده یا نمی‌توان یخ زدگی بال را به عنوان عامل محوری در وقوع این اتفاق در نظر گرفت.

رضایی‌فر این را نیز گفت که کمیته بررسی سانحه در رابطه با گزارش خود با کمیسیون فرانسوی، شرکت ATR  و شرکت هواپیمایی آسمان به یک جمع‌بندی کلی رسیده است ولی هنوز اختلاف نظرهایی با کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که در آینده بررسی خواهند شد.

رئیس کمیته بررسی سانحه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر قانونی این کمیسیون مجلس باید نظر نهایی خود را ارائه کند، نیز توضیح داد: طبق قواعد موجود سازمان هواپیمایی کشور مسئول بررسی سانحه و ارائه گزارش نهایی است، اما اعضای کمیسیون اصل ۹۰ نیز معتقدند که براساس قانون اساسی باید بر این موارد نظارت کرده و نظرات خود را ارائه کنند.

به گفته وی در جلسه اخیر نظرات دو طرف ارائه شده است و سوالات و اختلاف نظرهای موجود نیز بررسی شده و گزارشات آن اعلام می‌شوند تا اعضای این کمیسیون مجلس نیز نظرات نهایی خود را اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، در روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته،‌یک فروند ATR۷۲ شرکت آسمان که تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود در ۹ مایلی فرودگاه مقصد در اثر برخورد با کوه سقوط کرد و تمام ۶۶ سرنشین این پرواز جان خود را از دست دادند.

چند هفته پس از انجام بازرسی‌های منطقه‌ای سرانجام جعبه سیاه این هواپیما پیدا شد تا بررسی‌ها برای مشخص شدن علت یا علل احتمالی این حادثه آغاز شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، گزارش نهایی کمیته با نظر فرانسوی‌ها در سطح دو کشور نیز منتشر خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.