چند روز قبل دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیرایتالیا سخن می گفت در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «چه‌طور می‌توان تنش‌ها با ایران را کاهش داد»، پاسخ داد: نمی‌دانم آیا آنها آماده باشند یا خیر. ما هیچ پیش‌شرطی نداریم.  به ادعای ترامپ این اقدام هم برای ایران خوب است و هم کل جهان.

رئیس جمهور آمریکا در این کنفرانس خبری گفت آماده است در هر زمان و با هیچ پیش شرطی با همتای ایران خود دیدار کند.

متعاقب این اظهارات «هوگان گیدلی» معاون سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه هفته جاری  در اظهاراتی درباره تمایل «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا به مذاکره با ایران گفت: سیاست دولت آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده و ترامپ آنچه از ایران می‌ خواهد را به صراحت اعلام کرده است.

در خصوص این اظهارات متناقض از کاخ سفید خبرنگار مهر گفتگویی با «ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و کارشناس امور تحریم ها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا آمریکا انجام داده است که متن این گفتگو در زیر آمده است. از نفیو به عنوان طراح اصلی تحریمهای ایران در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا یاد می شود.

*دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است که حاضر به مذاکره با حسن روحانی رئیس جمهور ایران بدون هیچ پیش شرطی است. به نظر شما چه دلایلی پشت این تصمیم‌گیری ترامپ وجود دارد؟

من این موضوع را به عنوان یک تصمیم‌گیری اساسی نمی‌دانم بلکه به نظرم این فقط یک موضع‌گیری و اظهار نظر از سوی ترامپ است و وزیر امورخارجه نیز هفته گذشته به صراحت در کنگره اعلام کرد که اظهارات رئیس جمهور به عنوان مشی اصلی سیاسی به شمار نمی‌رود. حقیقت این که نه فقط شما بلکه حتی آمریکایی‌ها نیز در این وضعیت دچار سردرگمی شده‌اند.

اما این که چه چیزی باعث می‌شود که ترامپ چنین مواضعی را دنبال کند، به نظرم او آشکارا تلاش دارد تا نشان دهد با موضوعاتی مخالفت است که او مسئول آن‌ها نبوده است مانند مسئله برجام و این مسائل مربوط به دوران او نیستند.

لذا به نظر ترامپ اگر او در حال حاضر برای توافقاتی مذاکره کند، توافق او بهترین توافق است و هر تصمیمی که او امروز بگیرد، بهترین تصمیم است.

در نتیجه ترامپ معتقد است اگر بتواند با حسن روحانی ملاقات کند، خواهد توانست همه مشکلات و اختلافات میان آمریکا و ایران را حل کند. این رویکرد را ترامپ از زمان رقابت‌های انتخاباتی‌اش نیز بارها اعلام و دنبال کرده است.

*بعد از اظهارات ترامپ در مورد آمادگی برای گفتگو بدون پیش شرط با مقامات ایرانی، مایک پمئو، وزیر خارجه با حضور در یکی از برنامه‌های تلوزیون ان.بی.سی برخی پیش شرط‌ها را برای این مذاکرات تعیین کرد. دلیل این مواضع متناقض در واشنگتن چیست؟

بطور کلی در دستگاه سیاست خارجی دولت ترامپ شکاف‌ها و اختلاف نظرهای عمیقی میان بخش‌های مختلف در مورد تقریبا همه موضوعات سیاست خارجی وجود دارد و این واضح است که پمپئو به شدت تلاش دارد تا محدودیت‌ها و کنترل بیشتری بر سیاست خارجی ایران اعمال کند.

*اگر ترامپ واقعا به سخنان و اظهارات خود در مورد گفتگو پایبند باشد، افرادی مانند جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی و یا مایک پمپئو با دیدگاه و اظهارات او در مورد مذاکرات مخالفند، آیا امکان بیرون رفتن و یا اخراج آن‌ها از دولت ترامپ وجود دارد؟

شاید، اما باید در نظر داشته باشیم که خود ترامپ هم اعلام کرده که آماده جنگ علیه ایران است.

من فکر می‌کنم نظرات و دیدگاه‌های او درباره خیلی چیزهایی که به نظر ما باید انجام شود، خیلی زود و لحظه به لحظه تغییر می‌کند.

به نظر من او بولتون و یا پمپئو را بخاطر این موضوع اخراج نخواهد کرد، هرچند ممکن است در آینده او پمپئو و یا بولتون را بدلیل عدم وفاداری و یا اظهارنظرهای بسیار زیاد در انظار عمومی اخراج کند.

*وندی شرمن، قائم مقام وزیرخارجه سابق آمریکا، در توییت خود گفته است که «ایران ممکن است فقط یک پیش‌شرط داشته باشد- پیوستن ترامپ به جمع کشورهای حامی برجام» نظر شما در این ارتباط چیست؟

بدیهی است که من با وندی شرمن موافقم که موضوع حضور آمریکا در برجام مطابق با منافع ملی آمریکاست. من در این موضوع هم با وندی شرمن هم عقیده‌ام که این موضوع(بازگشت آمریکا به برجام) یکی از خواسته‌های محوری و اصلی ایران برای هر مذاکره‌ای است اما با توجه به آن چه که از نظرات کلی مقامات رسمی ایرانی برداشت کردم در این موضوع شک دارم که آن‌ها(ایرانی‌ها) با توجه به رفتارهای پر تناقض، مبهم و عدم پیش بینی پذیر بودن ترامپ بخواهند ملاقاتی را با او داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.