ظرف یک هفته رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد، سخنگوی دولت استعفا داد و طرح سئوال از رئیس جمهور و استیضاح وزیر کار در مجلس اعلام وصول شد. درباره این موضوعات با محمدعلی پورمختار عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به گفتگو نشستیم.

طرح سئوال از رئیس جمهور اعلام وصول شد، شما از آقای روحانی چه انتظاری دارید؟

توقع داریم رئیس جمهور بیاید و توضیح دهد که مشکلات چیست و چرا این اتفاقات افتاد؟ آیا وزیری مقصر بوده یا خیر؟ در مجموع مردم از مسائل مطلع شوند. بنابراین منتظریم رئیس جمهور توضیح دهد تا مجلس درباره وزرا تصمیم بگیرد.

قرائن و شواهد حکایت از آن می کند که رئیس جمهور قصد ترمیم کابینه را ندارد و می خواهد به تغییر در صدر بانک مرکزی اکتفا کند، واکنش مجلس چه خواهد بود؟ آیا همین مقدار تغییر در کابینه را کافی می داند یا از ابزارهای نظارتی خود استفاده می کند؟

تغییر کابینه از اختیارات رئیس جمهور است. قطعا رئیس جمهور با علم و اطلاع درباره این موضوع عمل می کند. البته اگر مجلس به این تشخیص برسد که نا به سامانی های پیش آمده حاصل سوءعملکرد چه وزرایی است در استیضاح آنها تردید نمی کند.

خودتان به شخصه انتظار دارید که آقای روحانی در کابینه اش تغییرات دیگری را لحاظ کند؟

هنوز رئیس جمهور اعلام رسمی درباره پایان یافتن تغییرات در کابینه نداشته و مقداری باید صبر کرد. وزیرانی هستند که باید تغییر کنند اگر رئیس جمهور اقدام نکند حتما مجلس ورود خواهد کرد.

در روزهایی که صحبت از کنارگذاشتن آقای نوبخت از ریاست سازمان برنامه و بودجه بود، او به تشخیص رئیس جمهور سخنگویی دولت را کنار گذاشت، فکر نمی کنید رئیس جمهور باید درباره آقای نوبخت عکس این اتفاق تصمیم گیری می کرد؟

سازمان برنامه و بودجه فقط توزیع کننده اعتبارات در قالب قانون بودجه سالانه و قانون برنامه توسعه است. آقای نوبخت چندی پیش اعلام کرد که منابع را براساس قوانین توزیع می کند اما برخی ناراحت می شوند. به نظر می رسد هر کس دیگری هم جای آقای نوبخت باشد همین است یعنی تغییری در این حوزه رخ نمی دهد.

به نظر می رسید وزرای صنعت و اقتصاد در اولویت استیضاح باشند اما استیضاح وزیر کار پیش از آنها اعلام وصول شد، آیا استیضاح آقای ربیعی رأی می آورد؟

معلوم نیست چه اتفاقی می افتد.

اگر استیضاح وزیر اقتصاد در دستورکار قرار بگیرد رأی خواهد آورد یا هنوز شرایطش مهیا نیست؟

این طور نیست که وزیر اقتصاد تصمیم بگیرد و بعد همه مشکلات حل شود. الان رئیس جمهور دستور می دهد اما دستگاه مربوطه گوش نمی کند یا مجلس قانون به تصویب می رساند و دستگاه مربوطه اجرا نمی کند بنابراین مسائل به شخص بر نمی گردد باید نظارت قاطعی مخصوصا بر دستگاه های اقتصادی اعمال شود. به نظر من چنین نظارتی نیست و موضوع به خود شخص رئیس جمهور بر می گردد، باید در این اوضاع جنگ اقتصادی از مسئولان اجرایی برنامه بخواهد و آنها را مکلف به اجرا کند.

این دیدگاه وجود دارد که آنقدر لابی دولت در مجلس قوی است که می تواند هر استیضاحی را بی اثر کند بنابراین زور مجلس به آقای رئیس جمهور برای تغییر کابینه نمی رسد، نظر شما چیست؟

بحث زور نیست بلکه اعتقاد شخص نمایندگان و موضع فراکسیون ها بر می گردد. گاهی نماینده ای اعتقاد به استیضاح ندارد یا استیضاح را اثربخش نمی داند یا تحت تأثیر لابی ها قرار گرفته است طبیعتا در چنین وضعیتی به استیضاح رأی نمی دهد، اینجا دیگر بحث زور مجلس مطرح نیست. در کل مجلس قالب حزبی ندارد و فراکسیون ها نیز جای حزب را نمی توانند پر کنند بنابراین خیلی از نمایندگان در تصمیم گیری ها مستقل عمل می کنند. در این اوضاع فرد فرد نمایندگان باید به این نتیجه برسند که یک وزیر باید استیضاح شود یا نشود. به همین خاطر از الان هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.