آسوشیتدپرس گزارش داد، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه یک مجمع اقتصادی آسیایی در سنگاپور به خبرنگاران گفت که دو کشور به تلاش برای همکاری دوجانبه در چارچوب ائتلاف و تمامی مسائل ادامه خواهد داد. پامپئو گفت: ترکیه یک شریک ناتو است که ایالات متحده قصد دارد به همکاری با آن ادامه دهد.

اوایل این هفته دولت آمریکا دو مقام ارشد ترکیه‌ای را بابت پرونده کشیش اندرو برانسون که هنوز در بازداشت به سر می‌برد، تحریم کرد. پامپئو جمعه با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پشت درهای بسته رایزنی کرد و در نهایت اعلام شد که این مذاکرات "سازنده" بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: به وضوح بیان کردم زمان آن رسیده است که کشیش برانسون آزاد شود و به او اجازه بازگشت به ایالات متحده داده شود. همچنین چندین تن از کارکنان محلی وزارت خارجه هم باید آزاد شوند. امیدوارم در چند روز آتی شاهد این اتفاق باشیم.

او اذعان کرد "چالش‌های بسیاری" با ترکیه وجود دارد اما واشنگتن و آنکارا قادر به همکاری نزدیک و خوب هستند. آنها سر مسائلی از جمله فعالیت نظامی در شمال سوریه و طرح‌های ترکیه برای خرید یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته از روسیه اختلاف‌نظر دارند.

وزیر خارجه ترکیه هم پس از رایزنی با پامپئو در جمع خبرنگاران این مذاکرات را "بسیار سازنده" توصیف کرده و گفت طرفین به حرکت در راستای حل اختلافات ادامه می‌دهند.

اما او همچنین تاکید کرد که تهدیدها کارآمد نیست.

او افزود: ما بار دیگر به آنها تاکید کردیم که با زبان تهدید و تحریم نمی‌توانید به چیزی برسید و معتقدیم که آنها به خوبی این مساله را درک کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.