هیل گزارش داد، دیوید کایه، گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل و ادیسون لانزا، گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر قاره آمریکا در بیانیه‌ای مشترک حملات مکرر ترامپ را به رسانه‌ها را محکوم کردند.

کایه و لامزا در بیانیه خود گفتند: حملات ترامپ راهبردی بوده و برای تضعیف اعتماد به اخبار رسانه‌ها و ایجاد شک و تردید درباره حقایق قابل بررسی طراحی شدند.

این دو کارشناس خاطر نشان کردند: این حملات مغایر با وظایف کشور آمریکا درخصوص احترام به آزادی مطبوعات و قوانین حقوق بشری بین‌المللی هستند.

کایه و لانزا اظهار داشتند که ترامپ مکررا به مطبوعات برچسب‌های "دشمن مردم آمریکا"، "بسیار ناصادق" و "اخبار دروغ" را می‌زند.

آنها تصریح کردند: ترامپ همچنین رسانه‌ها را متهم به "تخریب دموکراسی" و اشاعه "تئوری‌های توطئه و نفرت کورکورانه" کرده است.

در ادامه بیانیه آنها آمده است: هر بار که رئیس‌جمهور آمریکا رسانه‌ها را "دشمن مردم" می‌خواند یا جلوی طرح پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های نامطلوبش را می‌گیرد، از خود عناد و انگیزه‌های بدخواهانه نشان می‌دهد.

آنها گفتند: اما او حتی یکبار هم از اینکه شغل خبرنگاری انگیزه‌های خودسرانه و نامناسب در پشتش نیست، صحبت نکرده است.

این در حالی است که ترامپ اغلب به رسانه‌هایی که با آنها مشکل دارند نظیر سی‌ان‌ان حمله می‌کند و حتی درماه گذشته میلادی در یک کنفرانس خبری بین‌المللی به این شبکه خبری حمله کرد.

پنجشنبه شب نیز ترامپ در یک تجمع بخش زیادی از سخنرانی خود را صرف حمله به پوشش‌های رسانه‌ها درباره ریاست جمهوری خود کرد.

کایه و لانزا از اعضای دولت ترامپ خواستند تا هرگونه تلاش برای تضعیف نقش رسانه‌ها به منظور پاسخگو کردن دولت و مطالبه صداقت و شفافیت دولت را متوقف کنند.

این دو نفر همچنین از دولت ترامپ تقاضا کردند دست از شکایت‌های قضایی علیه خبرنگاران در تلاش برای شناسایی منابع محرمانه بردارد.

این کارشناس‌های سازمان ملل خاطر نشان کردند: ما در کنار رسانه‌های مستقل در آمریکا ایستاده‌ایم؛ رسانه‌هایی متشکل از جامعه‌ای از خبرنگاران،‌ ناشران و شبکه‌های خبری که مدت‌هاست در زمره قدرتمندترین الگوهای حرفه خبرنگاری در سطح جهان هستند.

آنها افزودند: ما به طور خاص از مطبوعات می‌خواهیم تا تلاش‌هایشان را برای پاسخگو کردن همه مقام‌های دولتی در هر جایی ادامه دهند.

این دو کارشناس سازمان ملل از خود ترامپ خواستند تا حملاتش به خبرنگاران را که از ابتدای کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ شروع شد، پایان دهد.

کایه و لانزا تصریح کردند: اینکه در طی دو سال حملات مداوم به مطبوعات صورت گرفته می‌تواند تبعاتی منفی در درازمدت برای اعتماد عمومی به رسانه‌ها و نهادهای دولتی در پی داشته باشد.

آنها در عین حال گفتند: حتی همین دو سال هم مدت خیلی زیادی برای این حملات محسوب می‌شود و ما قویا از رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او و حامیانش می‌خواهیم به این حملات پایان دهند.

کایه و لانزا این بیانیه خود را از طریق شورای حقوق بشر سازمان ملل جایی که آمریکا چندی پیش از آن خارج شد،‌ منتشر کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.