رویترز گزارش داد، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست منطقه‌ای آ.سه.آن در سنگاپور و در دیدار با کیاوا تین، وزیر خارجه میانمار به وی تاکید کرد تا دو خبرنگار رویترز که در این کشور بازداشت هستند، آزاد شوند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پامپئو مساله بازداشت این دو خبرنگار را مطرح کرد و گفت که باید به سرعت آزاد شوند و نگرانی خود را درباره بازداشت این دو ابراز کرد.

"کیاوا سئو او"، ۲۸ ساله و "وا لون"، ۳۲ ساله از خبرنگاران خبرگزاری رویترز در میانمار به اتهام نقض قوانین مربوط به افشای اسرار دولتی به ۱۴ سال حبس محکوم شدند.

اما این دو اعلام بی‌گناهی کرده و به دادگاه گفتند که توسط پلیس غافلگیر شده و بازداشت شدند.

دادگاه به روز دوشنبه موکول شده است.

سخنگوی دولت میانمار نیز در واکنش به صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این پرونده به دادگاه ارائه شده است و گفت:‌ براساس قانون اساسی میانمار، دستگاه قضایی ما مستقل عمل می‌کند و باید منتظر بود و دید که دادگاه چه تصمیمی می‌گیرد.

پامپئو و همتای میانماری‌اش به سوال خبرنگاران درباره مساله روهینجایی‌ها پاسخی ندادند اما وزیر امور خارجه آمریکا در جریان دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن بار دیگر بر حمایت آمریکا از انتقال دموکراتیک در میانمار تاکید کرد اما گفت که باید اقدامات مهمی در جهت حل بحران انسانی در استان راخین صورت گیرد.

آمریکا علیه "مائونگ مائونگ سو"، ژنرال میانماری مسئول سرکوب روهینجایی‌ها در راخین که از سوی سازمان ملل پاکسازی قومیتی نامیده شده، تحریم اعمال کرده است؛ اتهامی که دولت میانمار آنها را رد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.