سعد المحمود در الاخبار نوشت:  موضع گیری آیة الله سیستانی از کربلا، یکی از شهرهای معترض به سیاستهای دولت عبادی مطرح شد. در هفته گذشته موضع صریحی در این باره از سوی مرجعیت عراق اظهار نشده بود و این مساله موجب حمله برخی قوای سیاسی به سیستانی شد و در پاسخ به این انتقادها، حامیان سیستانی از اطمینان به مرجع خود و نقش اصلاح گری او در کشور سخن گفتند. اولین موضعگیری روز جمعه اعلام شد و طی آن مرجعیت عراق از زبان نماینده خود در کربلا همبستگی اش با خواسته های مردم را اظهار داشته و دولت عبادی را به پاسخگویی به خواسته های بر حق مردم دعوت کرد؛ امری که موجب افزایش اعتراضها شد، به این اعتبار که از پوشش شرعی نیز برخوردار شده اند.

دومین خطاب سیستانی هشدار دهنده بود، بویژه آنکه شخص مرجع کمی پیش از انتخابات به این نکته اشاره کرده بود که مواضع او در قبال بحرانهای بزرگ ملت عراق شدید و غافلگیر کننده خواهد بود.

در این جا بود که هشدار کربلائی مطرح شد: «اگر دولت به تعهدات خود عمل نکند یا امر را در مجلس نمایندگان یا قوه قضائیه تعطیل بگذارد، تنها گزینه در برابر مردم، افزایش راههای تظاهرات صلح آمیز است تا به این ترتیب اراده خود را به مسئولان تحمیل کنند».

صحبتهای کربلائی به منزله نقشه راهی بود برای مرحله آینده عراق از دیدگاه مرجعیت، که خواستار تشکیل دولت در نزدیکترین زمان ممکن است ، به شرطی که رئیس آن شخصی قاطع باشد. در واقع این اشاره های کربلائی نشان دهنده کشیدن فرش از زیر پای حیدر العبادی است و ندایی برای قوای سیاسی در مورد ضرورت روی کار آمدن شخصی که با فساد مبارزه کند و به دنبال اصلاح باشد.

تعیین ویژگی های نخست وزیر اینده، تشکلهای پارلمانی در عراق را در شرایط سختی قرار داده است، بویژه آنکه این تشکلها قادر به تشکیل یک تشکل نیابتی برای تعیین نخست وزیر آینده نیست.

در همین رابطه منابعی برای الاخبار فاش کردند که عبادی اکنون خارج از محاسبات اهل رای و نظر، از جمله کمیته مأمور به انتخاب نخست وزیر، قرار گرفته است؛ چرا که ایشان به دنبال تعیین نامزدی هستند که از محبویت داخلی و خارجی برخوردار بوده و شرایط اعلام شده از سوی مرجع را دارا باشد.

هشام الهاشمی، تحلیلگر سیاسی در عراق معتقد است در حال حاضر منصب نخست وزیری به احتمال زیاد نصیب سیاستمداران شیعه نزدیک به ایران و کسی می شود که در تلاقی با آمریکا نباشد.

عباس العرداوی، دیگر تحلیلگر سیاسی بر این عقیده است که خطبه مرجعیت دینی خطوط واضحی را ترسیم کرد که شایسته است ترکیب دولت جدید طبق ان تشکیل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.