سید عباس صالحی در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاویون فرودگاه زاهدان بیان داشت: سیستان و بلوچستان از لحاظ تمدن و طبیعت و هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان از جایگاه ممتاز و ویژه برخوردار است.

وی درباره پروژه‌های فرهنگی و هنری این استان گفت: پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان با کمک وزارتخانه و استانداری در قالب طرح‌های ملی و استانی تکمیل می شود.

صالحی افزود: توسعه فرهنگی و هنری استان سیستان و بلوچستان از چند طریق دنبال می شود؛ بخشی از طریق ارتباط معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دنبال می شود. بخش دیگر توسعه فرهنگی و هنری استان نیز بر اساس تفاهم نامه ای که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری این استان امضا شده است، پیگیری می شود. این تفاهم نامه تا سال ١٤٠٠ دنبال می شود؛ در این تفاهم نامه حوزه‌های متعدد و متنوع در حوزه‌های زیر ساخت‌ها مطرح شده است.

صالحی گفت: همچنین در این تفاهم نامه در حوزه برنامه ای، نکوداشت هنرمندان و تعدد نمایشگاه کتاب در استان و برپایی نمایشگاه کتاب در دیگر شهرستان‌ها، حمایت از هنرمندان، خانه مطبوعات، حمایت از تولید و آثار فرهنگی و هنری دیده شده است.

وی افزود: تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری سیستان و بلوچستان پایه خوبی برای توسعه فرهنگی و هنری استان خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه مطبوعات دو نگاه وجود دارد؛ در نگاه اول کسانی که شرایط اولیه را دارند مجوز به آن‌ها داده می شود تا فضا را ایجاد کنیم و آزادی بیان بیشتری داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: در نگاه دوم به مطبوعات نیز برای کمک به مطبوعات حرفه ای تا ٣ سال در انتظار حمایت یارانه ای قرار می گیرند و بعد از این سه سال اگر دوام پیدا کنند مورد حمایت یارانه ای قرار می گیرند.

وی افزود: قبول داریم که یارانه مطبوعات کافی نیست لذا بسته‌های حمایتی با شفافیت لازم برای نظام یارانه مطبوعات پیش بینی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پروژه‌های نیمه تمام در سیستان و بلوچستان وجود دارد که به طور جدی آن‌ها را پی گیری خواهیم کرد که با کمک استانداری در پروژه‌های ملی و استانی قرار گیرند.

صالحی درباره بازار کاغذ گفت: در ر تنظیم بازار کاغذ، عوامل قیمت جهانی کاغذ و افزایش ارز تاثیر داشته و تلاش می کنیم کاغذ با قیمت پایه در اختیار مطبوعات و حوزه نشر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عرضه کاغذ بالاتر از قیمت پایه در بازار غیر مجاز است، افزود: موجودی ما در تامین کاغذ تنها دو ماه آینده است و باید بانک مرکزی برای تامین کاغذ سفارش با نرخ ارز دولتی تضمینی را داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازدیدش از مرز میرجاوه اشاره کرد و گفت: این مرز نباید محدود به تبادل کالا نباشد و به فرصتی برای ارتباط انسانی تبدیل شود.

صالحی گفت: سیستان و بلوچستان به لحاظ هم مرز بودن با کشورهای افغانستان و پاکستان می تواند مبنایی برای دیپلماسی فرهنگی باشد.

وی به اعتراضات اخیر که در کشور اتفاق افتاده اشاره کرد و افزود: قانون فصل الخطاب است، قبول داریم که فشارها و دشواری‌های اقتصادی وجود دارد و منکر آن نیستم و نیازمند تجدید قوا هستیم ولی باید توطئه دشمنان را مد نظر داشته باشیم.

صالحی درباره رفتار برخی سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی همزمان با برخی تجمعات اعتراضی در روزهای اخیر گفت: هر حرکتی که بخواهد جامعه ایران را به بی نظمی و قانون گریزی دعوت کند، حتما به نفع کشور نخواهد بود.

صالحی گفت: ممکن است برخی رفتارها آغازش خوشایند باشد، اما پایان آن معلوم نیست به کجا بیانجامد، مهم این است که ما جامعه را از طریق قانون جلو ببریم و اگر هم انتقاد و اعتراضی وجود دارد برمدار قانون انجام بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.