بحث و جدل در تهران بر سر پیشنهاد گفت‌وگوی ترامپ همچنان ادامه دارد، برخی از مخالفت صددرصدی می‌گویند و دست به تهدید زدند و برخی دیگر از صبوری در برابر این پیشنهاد و بررسی همه جانبه آن گفتند، در این بین وزیر کشور و و زیر خارجه نیز از پیش‌شرط‌های خود برای مذاکره با واشنگتنِ دوره ترامپ گفتند.

روزنامه «میدل ایست آی» در گزارش با عنوان «چرا گفت‌وگو با ترامپ برای ایران پیچیده است»، نوشت: هرگونه امتیازدهی به ترامپ که منجر به تسلیم تهران در قبال واشنگتن شود، حتی اگر نمادین باشد با سرزنش در داخل ایران همراه خواهد شد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای گفت‌وگوهای بدون پیش‌شرط با ایران که به سرعت با مقابله وزیر خارجه این کشور همراه بود، بار دیگر توپ را در زمین ایران قرار داد. بسیاری بر این باور هستند که این پیشنهاد فرصتی طلایی برای تهران برای پشت سر گذاشتن رفتارهای ترامپ و تغییر مسیر وی از مسیر تقابل با تهران با دادن یک پیروزی نمادین به اوست.

 

میدل ایست آی در ادامه می‌نویسد: اما برای تهران، برخلاف دیگر قربانیان ترامپ، ساختن چهره خوب از آمریکا پرهزینه‌ترین امتیاز است که می‌توان آن را درخواست کرد.

 

صحبت کردن با ترامپ موضوع پیچیده‌ای برای ایران است. حتی پیش از مطرح کردن پیشنهاد مذاکره بدون قید و شرط هفته گذشته ترامپ او حداقل ۸ درخواست مذاکره و گفت‌وگو با حسن روحانی را مطرح کرده بود. در ابتدا، ایران در مقابل این پیشنهاد گیج شده بود. یک مقام ارشد ایرانی در گفت‌وگو با میدل ایست آی عنوان کرده بود که در ابتدا آنها نمی‌دانستند که با ترامپ غیرقابل پیش‌بینی چگونه باید ارتباط برقرار کنند. همچنین این ترس و نگرانی وجود داشت که ایران ضعیف به نظر برسد، روحانی حتی دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا را پس از توافق هسته‌ای ایران نیز رد کرد. اگر او اکنون با ترامپ دیدار کند آن هم پس از توهین‌های بسیار وی علیه تهران و همچنین خروج از توافق هسته‌ای، خود را برای پذیرش انتقاد از همه طرف‌ها در ایران باید آماده کند.

 

با این حال، تهران این موضوع را درک کرده است که اگر ترامپ واقعا به دنبال یک توافق جدید است می‌تواند در مقایسه با اوباما به توافق بهتری با وی برسد. در مقابل برخلاف اتهامات جمهوریخواهان کنگره، اوباما به شدت دنبال مذاکره با ایران بود، این در حالی است که ترامپ در ظاهر و نه در واقعیت به دنبال یک پیروزی است.

 

روزنامه میدل ایست آی نوشته است: این دقیقا همان چیزی است که برای تهران سخت است، در سال ۲۰۱۷ اتحادیه اروپا در حالی که لحن خود را در برابر مسائل منطقه‌ای ایران سخت‌تر می‌کرد و همزمان ترامپ را به اشاره به موضع جدید اتحادیه اروپا برای اعلام پیروزی تشویق می‌کرد، همزمان از برهم خوردن برجام جلوگیری می‌کرد. اتحادیه اروپا حتی ترامپ را تشویق کرد ادعا کند که فشار او بر ناتو، این سازمان را به افزایش بودجه دفاعی خود مجبور کرده است.

 

صداهای ضد و نقیضی به گوش می‌رسد و اکنون تهران احتمالا در انتظار آن است تا ترامپ با پیشنهادهای دیگری بر سر راه ایران ظاهر شود و با عقب‌نشینی‌های بیشتر دو کفه این ترازو کمی متوازن‌تر شود، اما هنوز روشن نیست پاسخ تهران به این پیشنهاد چه خواهد بود و در کانال‌های پشت پرده چه مذاکراتی در جریان است، اما انچه مشخص است این است که تهران نمی تواند به راحتی از کنار این پیشنهاد ترامپ بگذرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.