به گزارش مجله آمریکایی فارن پالیسی، براساس ایمیل‌های به دست آمده جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاور ارشد وی تلاش می‌کند که آنروا را تعطیل کند.

کوشنر که از سوی ترامپ مامور حل درگیری اسرائیل – فلسطین است در نظر دارد این آژانس امدادرسانی سازمان ملل را تعطیل کند.

او در ایمیلی که در ۱۱ ژانویه به چندین نفر از مقامات آمریکا از جمله جیسون گرینبلات، فرستاده دولت ترامپ در روند صلح خاورمیانه فرستاده، اعلام کرده است: بسیار مهم است که تلاش‌های جدی و صادقانه‌ای برای تعطیلی آنروا انجام گیرد.

وی مدعی شده است: وضعیت همیشگی و متداوم این آژانس به گونه‌ای بوده است که به یک سازمان فاسد و غیرکافی تبدیل شده که هیچ کمکی به صلح نمی‌کند.

آمریکا از سال ۱۹۴۹ یعنی زمان تاسیس آژانس مذکور به این آژانس کمک کرده است تا بدین شکل فلسطینیان آواره بتوانند به کمک‌های لازم دسترسی داشته باشند.

اما دونالد ترامپ میزان کمک‌های آمریکا را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

این در حالی است که دولت پیشین آمریکا این آژانس را به عنوان یک سازمان کمک کننده مهم برای ایجاد ثبات در منطقه می‌دانست اما به طور کلی بسیاری از حامیان اسرائیل و آمریکا امروزه آنروا را به عنوان یک سازمان زیرساختی بین‌المللی که به طور "جعلی" مساله پناهجویان فلسطینی را زنده نگه داشته، می‌بینند.

کوشنر در همان ایمیل اعلام کرده است: هدف ما نمی‌تواند نگه داشتن همه چیز در وضعیت ثابت و همانند گذشته باشد. برخی اوقات به لحاظ استراتژیک شما باید برخی ریسک‌ها را انجام دهید تا به هدف مورد نظر برسید.

کوشنر در سفر خود در ماه ژوئن به اردن با مقامات این کشور درباره مساله آوارگان فلسطینی گفت‌وگو کرد. براساس گفته مقامات فلسطینی وی اردن را به لغو وضعیت پناهجویی دو میلیون فلسطینی که ثبت نام کرده‌اند، تحت فشار قرار داد تا به این شکل نیازی به اقدام آنروا وجود نداشته باشد.

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی فلسطین اعلام کرد: کوشنر بر این باور است که کشورهای میزبان فلسطینیان و دولت‌های آنها کاری را انجام دهند که آنروا در گذشته انجام می‌داد. در واقع این اقدام غیرمسؤولانه و تصمیم بسیار خطرناکی است که ممکن است تمام منطقه را درگیر خود کند.

کوشنر و نیکی هیلی، ‌نماینده آمریکا در سازمان ملل هر دو پیشنهاد پایان کمک به آنروا را در ماه ژانویه داده بودند اما وزارت خارجه، پنتاگون و جامعه اطلاعاتی مخالف این ایده هستند و نگرانند که این مساله ممکن است باعث ایجاد خشونت در منطقه شود.

طبق گزارش این مجله، مسؤولان آمریکایی و فلسطینی معتقد هستند که این موضوع با هدف نابودی مساله آوارگان فلسطینی و حذف آن از میز مذاکرات است و با حذف شدن این آژانس دیگر مساله آوارگان فلسطینی مطرح نخواهد بود.

براساس این گزارش، دو قانون در این باره در کنگره آمریکا مطرح شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.