پیر شدن یک امر گریزناپذیر در زندگی بشر و دیگر موجودات زنده دنیاست. اما روند پیری در بیشتر جمعیت جهان زیر یکصد سال پایان می‌یابد و آن‌ها دار فانی را وداع می‌گویند. البته هستند برخی از انسان‌هایی که این قانون را زیر پا گذشته و به فردی صد ساله یا حتی اَبَرصدساله تبدیل می‌شوند.

فرد صدساله کسی است که یکصد سال خورشیدی یا بیشتر عمر کند. این در حالیست که اَبَرصدساله تا ۱۱۰ سالگی یا بیشتر از آن زندگی کرده است.

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

 

در نتیجه چندین آزمایش علمی و تحقیقاتی مشخص شده افراد ابرصدساله معمولا در تمام طول زندگی به هیچ یک از بیماری‌های مرتبط با کهولت سن همانند سکته مغزی، بیماری قلبی-عروقی، زوال عقل، سرطان، پارکینسون و دیابت دچار نمی‌شوند مگر در اواخر عمر و نزدیکی به بیشینه عمر انسان، یعنی ۱۲۵ سالگی.

بر اساس آمار رسمی گمانه‌زنی می‌شود در سراسر جهان ۳۰۰ تا ۴۵۰ ابرصدسالهٔ زنده وجود داشته باشد. این در حالیست که مطابق بر پژوهش‌ها مشخص شده شور‌های ایالات متحده آمریکا، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، و ایتالیا دارای بیشترین شمار ابرصدساله‌های شناخته‌شده هستند

در سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی ایالات متحده با رقمی در حدود ۵۳ هزار نفر بیشترین تعداد انسان‌های صدساله را در دنیا داشته است. پس از امریکا کشور ژاپن با حدود ۵۱ هزار نفر در رتبهٔ دوم از این حیث قرار می‌گیرد.

تاکنون بیش از یکهزار و ۵۰۰ ابرصدساله در تاریخ ثبت شده است.در بسیاری از کشور‌ها افراد پس از رسیدن به صدسالگی مورد تقدیر قرار می‌گیرند. رسم رایج برخی از کشور‌ها به شرح زیر است:در ایالات متحده به طور سنتی صدسالگان از رئیس جمهور نامهٔ تبریک دریافت می‌کنند.

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند


در انگلستان و کشور‌های مشترک‌المنافع در یکصدمین زادروز فرد، ملکه پیامی برای وی ارسال می‌کند و از سن ۱۰۵ سالگی به بعد این امر در هر زادروز اتفاق می‌افتد.
صدسالگان ایرلندی نامه‌ای به همراه ۲۵۴۰ یورو به عنوان «جایزهٔ صدسالگی» از رئیس‌جمهور دریافت می‌کنند.برای صدسالگان ژاپنی یک کاپ نقره همراه با یک گواهینامه از طرف نخست‌وزیر ارسال می‌گردد.صدسالگان در سوئد پیام تبریکی از سوی پادشاه و ملکه دریافت می‌کنند.
در ایتالیا صدسالگان نامه‌ای از رئیس‌جمهور دریافت می‌کنند.

با این مقدمه شاید برایتان جالب باشد تا شماری از ابرصدساله‌های جهان که بیش از ۱۱۵ سال در دنیا زندگی کرده‌اند، آشنا شوید. گفتنی است که تقریبا بیشتر نام‌هایی که در فهرست پیرترین انسان‌های جهان مشاهده می‌شود، زن هستند که جالب و قابل تامل است.

برای آشنایی با زنان ابرصدساله تاریخ تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

۱- ژان کالمان: ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

 

ژان کالمان: زاده ۲۱ فوریه ۱۸۷۵ – درگذشته ۴ اوت ۱۹۹۷

ژان لوییز کالمان دارای طولانی‌ترین عمر تأیید شده یک انسان در طول تاریخ بود. این زن فرانسوی در ۸۵ سالگی به شمشیربازی می‌پرداخت و تا صدسالگی دوچرخه سواری می‌کرد.

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

ژان کالمان در دهه ۲۰ زندگی

جالب است بدانید کالمان از ۲۱ سالگی تا ۱۱۷ سالگی سیگار می‌کشید؛ ولی هیچ‌گاه تعداد سیگار‌ها به بیش از دو عدد در روز نمی‌رسید. او در ۱۲ یا ۱۳ سالگی ونسان ونگوگ را ملاقات کرده بود و تمام عمرش را که ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز بود در فرانسه گذراند.
 

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

ژان کالمان در سن ۴۰ سالگی

این زن تا ۱۱۰ سالگی تنها و بدون کمک زندگی می‌کرد. اما پس از آن به دلیل یک حادثه آتش‌سوزی هنگام آشپزی که به دلیل ضعف بینایی روی داده بود، به آسایشگاه منتقل شد.

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

ژان کالمان در سن ۲۲ سالگی

ژان لوییز کالمان در زندگی طولانی خود شاهد اختراعات مهمی، چون اتومبیل، تصاویر متحرک، استیل ضد‌زنگ، تلویزیون و حتی هواپیما بود.

۲- سارا کنائوس: ۱۱۹ سال و ۹۷ روز

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

«سارا کنائوس» پیر‌ترین فرد شناخته شده در آمریکاست. سارا در زمان مرگ ۱۱۹ سال و ۹۷ روز سن داشت و درست یک روز قبل از شروع قرن بیست‌ویکم از دنیا رفت.

دخترش او را فردی ساکت و آرام توصیف می‌کرد که هیچ چیزی نمی‌توانست آرامشش را برهم زند. همین خونسردی شاید دلیلی برای طول عمر سارا بود. سارا ۷ جنگ آمریکا و ترور مارتین لوترکینگ را به خاطر داشت.

سن سارا در زمان مرگ، حتی از پل برووکلین و مجسمه آزادی هم بیشتر بود. همچنین زمانی که نیل آرمسترانگ برای اولین بار قدم بر ماه گذاشت او ۸۸ سال داشت.

۳- لوسی هانا: ۱۱۷ سال و ۲۲۴ روز

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

لوسی هانا: زاده ۱۶ جولای ۱۸۷۵ – درگذشته ۲۱ مارس ۱۹۹۳

به دلیل همزمان شدن زندگی لوسی هانا با ژان کالمان فرانسوی، با وجود داشتن سن بالاتر از ۱۱۰ سال، به اندازه بقیه پیر‌ترین‌ها به او بها داده نشد. لوسی هانا با داشتن ۱۱۷ سال و ۲۲۴ روز سن و اصلیتی آفریقایی – آمریکایی، به عنوان پیر‌ترین انسان سیاهپوست دنیا شناخته می‌شد.

او در آلاباما به دنیا آمد و در زمان پخش اعلامیه مشهور آزادی لینکلن، ۱۲ سال سن داشت. لوسی در سال ۱۹۰۱ ازدواج کرد و صاحب ۸ فرزند شد که البته ۶ فرزند او قبل از مادرشان از دنیا رفتند.

این زن سیاهپوست در زمانی زندگی می‌کرد که تبعیض نژادی در اوج خود بود و سفید‌پوستان، سیاهان را از زمین‌ها و خانه‌هایشان بیرون می‌کردند، به همین خاطر او نیز به همراه شش میلیون آفریقایی آمریکایی دیگر مجبور به مهاجرت شده و به دیترویت رفت جایی که تا آخر عمر خود در ۲۱ مارس ۱۹۹۳ در آنجا ماند.

۴- ماری لوئیز میلر: ۱۱۷ سال و ۲۳۰ روز

زمانی که ماری لوئیز میلر در سن ۱۱۷ سالگی از دنیا رفت، یکی از پسرانش همراه با او در خانه سالمندان بستری بود و دختر بزرگش ۹۰ سال سن داشت.

این زن فرانسوی – کانادایی، در تمام عمر خود کار می‌کرد و با داشتن ۱۰ فرزند، تقریبا هرگز بیکار نبود. ماری همین کار زیاد و روحیه خستگی‌ناپذیر خود را راز عمر طولانی‌اش می‌دانست. او که عادت عجیبی به استفاده از نوشیدنی‌های الکی و کشیدن سیگار داشت، وقتی خود را در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دید آن‌ها را در سن ۹۰ سالگی ترک کرد. شاید همین دلیل شد تا او بتواند ۲۷ سال بعد از آن نیز به زندگی خود ادامه دهد.

۵- ویولت براون: ۱۱۷ سال و ۱۸۹ روز

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

ویولت براون: زاده ۱۰ مارس ۱۹۰۰ – درگذشته ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷

ویولت براون ابرصدسالهٔ اهل جامائیکا بود. او در زمان مرگش کهنسال‌ترین انسان زندهٔ دنیا بود که در فهرست انسان‌های دارای طولانی‌ترین عمر تأیید شده در طول تاریخ قرار گرفت. ویولت براون پس از مرگ، اما مورانو در ۱۵ آوریل ۲۰۱۷ به این عنوان دست یافت.

او همچنین نخستین ابرصدسالهٔ تأییدشدهٔ جاماییکایی و پیرترین جاماییکایی در تمام تاریخ بود.

ویولت براون، در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ (جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶) در ۱۱۷ سالگی بر اثر بیماری و کهولت سن درگذشت.

۶- اِما مورانو: ۱۱۷ سال و ۱۳۷ روز

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

اِما مورانو: زاده ۲۹ نوامبر ۱۸۹۹ – درگذشته ۱۵ آوریل ۲۰۱۷

اِما مورانو، یک ابرصدسالهٔ اهل ایتالیا، و تا زمان مرگش کهنسال‌ترین انسان زندهٔ دنیا بود که در فهرست انسان‌های دارای طولانی‌ترین عمر تأیید شده در طول تاریخ قرار گرفت.

دوران زندگی مورانو در سه قرن ۱۹، ۲۰ و ۲۱ میلادی سپری شد.

این زن، همچنین در طول ۱۱۷ سال زندگی‌اش شاهد دو جنگ جهانی و روی کار آمدن ۹۰ دولت در ایتالیا بود.

او دارای چهار خواهر و سه برادر بود. آنجلا مورانو، یکی از خواهران او بود که در سال ۲۰۱۱ در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت. مورانو راز طول عمر خود را خوردن دو تخم مرغ در روز، شکلات و شیرینی و تنهایی می‌دانست.

۷- نبی تاجیما: ۱۱۷ سال و ۴۲ روز

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

نبی تاجیما: زاده ۴ اوت ۱۹۰۰ – درگذشته ۲۱ آوریل ۲۰۱۸

یکی دیگر از ابرصدساله‌های جهان، نبی تاجیما ژاپنی بود. او پس از مرگ ویولت براون در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ (جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶) مسن‌ترین انسان شناخته شده جهان و آخرین انسان زنده بازمانده از قرن نوزدهم میلادی بود.

همچنین از او به عنوان پیرترین انسان شناخته شده در کشور ژاپن و قاره آسیا یاد می‌شود.نبی تاجیما در جوانی در مزرعه کار می‌کرد و تا میانسالی مشغول کشاورزی بوده‌است. او در فوریه ۲۰۰۲ به خانه سالمندان کیکای منتقل شد و تاکنون در آنجا زندگی می‌کند. وی بر اثر شکستگی استخوان ناشی از سقوط از ارتفاع، برای همیشه ویلچرنشین شد.

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

تاکنون بیش از یکهزار و ۵۰۰ ابرصدساله در تاریخ ثبت شده است

بیشتر غذای مورد مصرف وی، سوشی و ماهی قزل آلا بود. نبی تاجیما، در ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ (۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) در ۱۱۷ سالگی بر اثر عوارض ناشی از کهولت سن درگذشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.