کمتر کسی باور می‌کرد اشکان دژاگه و مسعود شجاعی دو کاپیتان تیم ملی کشورمان پس از سال‌ها حضور در فوتبال اروپا به ایران بازگشته و در تراکتورسازی تبریز به فوتبال خود ادامه بدهند، اما این اتفاق افتاد و اشکان و مسعود به عنوان دو بمب نقل و انتقالات تابستانی فوتبال ایران به تراکتورسازی پیوستند تا خرید‌های جدید حسابی پرشور‌ها را به وجد بیاورد!

مالک فعلی تراکتورسازی تبریز که سال‌ها مالک تیم کم‌طرفدار گسترش فولاد بود، حالا تحت تأثیر پرشور‌ها اهداف بلندپروازانه‌ای را نشانه رفته است. او ابتدا جان توشاک را خرید و سپس به دنبال بازیکنان دانه‌درشت رفت تا بتواند پس از سال‌ها آرزوی تبریزی‌ها را برآورده کرده و قهرمان لیگ برتر ایران شوند.

کی‌روش اوکی داد!
راست و دروغش گردن راوی. البته راوی قصه ما تا امروز هر چه گفته درست بوده و این بار هم به او اعتماد می‌کنیم. او می‌گوید: خود جان توشاک با مشاوره کارلوس کی‌روش به زنوزی، هدایت تراکتورسازی را برعهده گرفت! زنوزی قبل از بستن قرارداد با توشاک، از کی‌روش مشاوره می‌گیرد و سرمربی اسبق رئال‌مادرید به مالک تراکتورسازی اوکی می‌دهد توشاک، که او هم سابقه هدایت رئال را دارد، گزینه بسیار خوبی برای تیمش خواهد بود.
این راوی ادامه می‌دهد: مسعود شجاعی و اشکان دژاگه نیز وقتی با پیشنهاد ۸۵۰هزار دلاری تراکتورسازی روبه‌رو می‌شوند بلافاصله با کی‌روش مشورت می‌کنند و سرمربی تیم ملی در آخرین روز قراردادش با فدراسیون به آن‌ها هم اوکی می‌دهد.

توشاک و تیمش رقیب اصلی برانکو!
شجاعی و دژاگه به تیمی رفته‌اند که مالک آن در سال‌های اخیر حمایت خوبی از تیم ملی ایران داشته و هواپیمای اختصاصی تیم ملی را نیز در اختیار شاگردان کی‌روش گذاشته که سرمربی تیم ملی از او تشکر هم کرده بود. پرسش اصلی اینجاست که چرا مسعود شجاعی و اشکان دژاگه در سال منتهی به جام ملت‌های آسیا راهی لیگ ایران شده‌اند؟ این دو در حالی به تیم تراکتورسازی پیوسته‌اند که کی‌روش همواره بر حضور بازیکنان در تیم‌های بین‌المللی برای آمادگی بالاتر تأکید داشت و حالا خود او به آن‌ها برای حضور در تراکتور اوکی داده است! با توجه به اینکه کی‌روش قبل از جام جهانی تأکید کرده بود وضعیت بدنی بازیکنان داخلی با بازیکنان شاغل در خارج تفاوت دارد و همین امر عاملی برای درگیری بین او و برانکو شد، به نظر می‌رسد دلایلی غیر از یک انتخاب ساده در انتقال مسعود شجاعی و اشکان دژاگه تأثیرگذار بوده است. با حضور این دو تراکتورسازی جان تازه‌ای خواهد گرفت و به یک رقیب جدی برای پرسپولیس که دو فصل متوالی قهرمان لیگ برتر شد، تبدیل خواهد شد. برانکو که دو فصل پیاپی تیمش را قهرمان لیگ برتر کرده و محبوبیت زیادی بین هواداران پرسپولیس پیدا کرده و حتی از او به عنوان گزینه جانشینی کی‌روش در تیم ملی هم نام برده شد، حالا جبهه روبه‌روی خود را قوی‌تر از قبل می‌بیند. کاپیتان‌های تیم ملی در تیمی بازی می‌کنند که مالکش رابطه خوبی با فدراسیون فوتبال و تیم ملی دارد و شاید همین اتفاق بتواند به حضور بهتر تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا کمک کند و شجاعی و دژاگه هم جزو مردان اصلی کی‌روش در جام ملت‌ها باشند.

رونمایی از بمب‎های تراکتور در آزادی
با توجه به این موضوع که قرارداد شجاعی و دژاگه با تراکتور در ترکیه امضا شد، این دو بازیکن فرصت کمی برای آمدن به ایران و ثبت قرارداد در هیئت فوتبال استان داشتند. بر همین اساس درخواستی هم برای دریافت ITC آن‌ها از سوی باشگاه تراکتورسازی به دو باشگاه قبلی ارسال نشد و آن‌ها غایبان بزرگ تراکتورسازی در بازی دیروز برابر نساجی مازندران بودند. مسئولان باشگاه تراکتورسازی، اما در تلاشند ITC این دو ستاره ملی‌پوش ایرانی در روز‌های آینده از سوی باشگاه‌های قبلی آن‌ها صادر شود تا مشکلی برای بازی بعدی این تیم نداشته باشند. نکته اینکه بازی هفته سوم تراکتورسازی مقابل استقلال و در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد و از این دو ملی‌پوش در این بازی حساس رونمایی خواهد شد، البته اگر جان توشاک آن‌ها را آماده ببیند و از آن‌ها در این بازی استفاده کند. این بازی احتمالاً یکی از حساس‌ترین و جذاب‌ترین تقابل‌های استقلال و تراکتورسازی در تاریخ لیگ برتر خواهد بود، حتی حساس‌تر از رویارویی قلعه‌نویی و تراکتور با استقلال و رحمتی!

۲۴ و ۷ تراکتورسازی برای کاپیتان‌های تیم ملی
اشکان دژاگه قرار است شماره ۲۴ را به تن کند. البته او علاقه زیادی به شماره ۲۱ دارد، اما این پیراهن به نام علیرضا حیدری دروازه‌بان ذخیره سرخ‌ها ثبت شده و اشکان نمی‌تواند ۲۱ بپوشد. از سوی دیگر، مسعود شجاعی در تراکتورسازی همان شماره ۷ همیشگی‌اش را بر تن می‌کند.

تردید در مورد رقم دلار‌ها
تبریزی‌ها هم مثل ما شنیده‌اند قرارداد ۳ ساله اشکان دژاگه و تراکتورسازی درست مثل قرارداد ۳ ساله مسعود شجاعی و تراکتور ۸۵۰هزار دلار می‌ارزد، اما هنوز هیچ مقام مسئولی در باشگاه تراکتورسازی این مبلغ را تأیید نکرده است. روزنامه خبرورزشی آمادگی دارد واکنش رسمی باشگاه تبریزی در قبال این اعداد و ارقام را منتشر کند.

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا قرارداد ۳ ساله با کاپیتان‌های تیم ملی به نفع تراکتور و لیگ است؟

باشگاه تراکتورسازی تبریز با عقد قراردادهای ۳ ساله با مسعود شجاعی و اشکان دژاگه بمب خبری نقل و انتقالات لیگ هجدهم را منفجر کرد. البته اینکه چرا حاضر شدند با شجاعی ۳۵ ساله قرارداد ۳ ساله ببندند و یا با دژاگه ۳۱ ساله هم قرارداد ۳ ساله منعقد شود سؤالی است که این روزها مطرح شده و حتی می‌گویند شاید این کار فقط جنبه تبلیغاتی داشته و تراکتورسازان را به سرنوشت استیل‌آذین دچار کند! به همین بهانه با تنی چند از مسئولان باشگاه تراکتورسازی و همچنین صاحب‌نظران هم‌صحبت شدیم، این پاسخ‌ها را بخوانید.

احد شیخ‌لاری: قرارداد ۳ ساله هیچ اشکالی ندارد
سرمربی و بازیکن اسبق تراکتورسازی، در این خصوص به ما گفت: اولاً باید این خریدها را به فال نیک گرفت چرا که حضور هر دو کاپیتان تیم ملی در تراکتورسازی می‌تواند عیار فنی تیم را بالا ببرد. دژاگه و شجاعی سال‌هاست در فوتبال اروپا بازی می‌کنند و قطعاً از تجربه بالایی برخوردار هستند و این تجربه به کار جان ‌توشاک خواهد آمد. دژاگه ۳۱ ساله است و قرارداد ۳ ساله با او خوب خواهد بود و من امیدوارم شجاعی هم که ۳۵ ساله است در دو، سه سال آینده همین‌طور خودش را آماده نگه دارد و در ترکیب تیم حضور داشته باشد. در مجموع من این را به سود تراکتورسازی می‌دانم.

صادق درودگر: این قراردادها خیلی هم معقول است
مدیرعامل جدید باشگاه تراکتورسازی تبریز در این خصوص گفت: هم قرارداد ۳ ساله و هم رقم این قراردادها خیلی هم معقول است. اتفاقاً با جذب دژاگه و شجاعی نه تنها تراکتورسازی تبدیل به یک تیم بین‌المللی می‌شود بلکه حضور آن‌ها در لیگ برتر باعث می‌شود فوتبال ما جذاب شود. این یک موفقیت بزرگ برای باشگاه ما محسوب می‌شود و سطح فنی تراکتورسازی را بالا می‌برد. شک نکنید رقم قرارداد شجاعی و دژاگه بالا نیست و در کل این اتفاق هم به سود تراکتورسازی است و هم به سود فوتبال ایران.

حشمت مهاجرانی: تراکتورسازی مثل استیل‌آذین نمی‌شود
سرمربی اسبق تیم ملی که مدتی مدیر فنی باشگاه استیل‌آذین بود در این خصوص گفت: هرگز نباید تراکتورسازی را با استیل‌آذین مقایسه کرد. شرایط این دو باشگاه مثل هم نخواهد شد. دژاگه و شجاعی هر دو کاپیتان تیم ملی هستند و تجربه بین‌المللی بالایی دارند. زنوزی هم قصد نداشته با خرید این دو خودنمایی کند. او فقط می‌خواهد تراکتورسازی را صاحب اولین قهرمانی در لیگ کند و بستن قرارداد ۳ ساله با آن‌ها خیلی هم خوب و حرفه‌ای است که در نهایت به سود تراکتورسازی خواهد بود. فراموش نکنیم هدف امثال زنوزی‌ها و هدایتی‌ها خدمت به فوتبال بوده است.

محمدحسین ضیایی: اگر توشاک راضی بوده عالی می‌شود
سرمربی اسبق تراکتورسازی تبریز در این خصوص گفت: وقتی شجاعی ۳۵ ساله در جام جهانی بازی می‌کند پس حتماً توان بالایی داشته است. به نظرم خرید شجاعی و دژاگه برای تراکتورسازی مؤثر واقع خواهد شد و هدف از خرید این‌ها هرگز تبلیغاتی نبوده است. پست بازی دژاگه و شجاعی طوری است که زیاد نیروی جوانی نیاز ندارد و فقط تجربه به کارشان می‌آید. من معتقدم این اتفاق خوبی بود که رخ داد و اگر توشاک هم در جریان بوده باشد و این خریدها با هماهنگی او صورت گرفته باشد تراکتورسازی لیگ پرفروغی را خواهد داشت.

حسن آذرنیا: به سود لیگ برتر هم خواهد شد
سرپرست تیم تراکتورسازی تبریز در این خصوص گفت: به اعتقاد من خرید دژاگه و شجاعی باعث شد هواداران تراکتورسازی و مردم تبریز حسابی خوشحال و به بالا رفتن کیفیت فنی تیم‌شان امیدوارتر شوند. این دو بازیکن بسیار باتجربه و در سطح بالای بین‌المللی هستند و قطعاً حضورشان هم باعث رونق فوتبال تراکتورسازی خواهد شد و هم لیگ را جذاب‌تر خواهد کرد. مسئولان باشگاه تراکتورسازی دنبال کارهای تبلیغاتی نبودند، هدف ما تقویت تراکتور بود و مهم نیست چقدر بابت قراردادهای ۳ ساله این بازیکنان باارزش هزینه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.