رحیم بنا مولایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ بنا بود تا هفت سال آینده ما به رتبه اول اقتصادی در خاورمیانه تبدیل شویم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و با آینده‌ای که از وضعیت اقتصاد کشور پیش بینی می‌شود، تحقق این بخش از سند شوخی ای بیش نیست.

وی افزود: در کشوری که قیمت ارز و طلا ساعت به ساعت که نه، دقیقه به دقیقه تغییر می‌کند چطور می‌توان انتظار ثبات و تبدیل شدن به  قطب اقتصادی منطقه را داشت؟

وی توضیح داد: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ برای تبدیل ایران به قطب اقتصادی منطقه الگوهایی تعریف شده ولی هیچ یک از این الگوها به درستی پایش نشده و عملیاتی شدن آنها جای سوال دارد.

این مسئول ابراز کرد: باید قبول کنیم تصمیم گیری سه قوه در خصوص سند ۱۴۰۴ درست نبوده و همین باعث شده بسیاری از موارد  این سند از مرحله کاغذ و تئوری فراتر نرود.

رییس اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به هدر رفت مهترین سرمایه کشور که همان نیروی کار جوان است اشاره کرده و گفت:  ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل داده‌اند ولی به دلیل اینکه برنامه‌ای برای اشتغال و ... آنها نداریم؛ استعدادها و ظرفیت‌های آنان مسکوت مانده است.

بنا مولایی اظهار کرد: نیروی انسانی به خصوص نخبگان مهمترین سرمایه هر کشور است ولی شرایط به گونه‌ای شده که الان کشورهای دیگر از این سرمایه ما بهره مند می‌شوند.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته شاهد افزایش آمار فرار مغزها در کشور بوده‌ایم ولی متاسفانه توجه خاصی به این تهدید نمی‌شود و مسئولان در این خصوص برنامه‌ای ندارند.

وی گفت: نخبگان از سرمایه و امکانات این نظام استفاده می‌کنند و به مرحله بهره‌وری که می‌رسند حمایت نشده و ترجیح می‌دهند استعدادها و توان خود را در جایی خرج کنند که قدرشان را می‌دانند.

این مسئول توضیح داد: بدون شک اگر برنامه‌ای برای حفظ سرمایه‌های خود نداشته باشیم؛ فرار مغزها  هم در آینده نزدیک به یکی از بحران های کشور تبدیل می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.