«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی با اشاره به تنش‌های اخیر در روابط آنکارا – واشنگتن به بهانه ادامه بازداشت «اندره برونسون» کشیش آمریکایی اعلام کرد: اگر کشوری به خاطر شهروندان خود با یک کشور دیگر دعوا راه بیندازد در آن صورت ما باید با برخی کشورها بجنگیم. در ترکیه شهروندان کشورهای مختلفی مرتکب جرم‌های گوناگونی شده‌اند. حتی برخی‌ها به عنوان جاسوس در قالب روزنامه‌نگار فرستاده شده‌اند. زمانی هم که دستگیر شدند با این عنوان که ترکیه روزنامه‌نگاران را زندانی می‌کند تلاش کرده‌اند ترکیه را تحت فشار قرار داده و شرایط آزادی فرد مورد نظر را مهیا کنند.

چاووش اوغلو خطاب به تهدیدات و تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه تأکید کرد: هیچ کس در برابر ترکیه با تحریم‌ها و فشارها نمی‌تواند نتیجه بگیرد. ما مشکلاتی داریم و این‌ها را مطرح می‌کنیم. با زبان تهدید به هیچ کجا نخواهید رسید، ملت ترکیه در برابر تهدید گردن خم نمی‌کند.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: برخی مشکلات همچون موضوع هالک بانک و هاکان آتیلا وجود دارد.  حتی در گذشته روابطمان با آمریکا تا حد جدایی کامل کشیده شده بود. آمریکا از تشکیلات فتح‌الله گولن حمایت کرده و نه‌تنها آن‌ها را به ترکیه تحویل نداده، بلکه اجازه زندگی به آنان در خاک خود را داده است و به دشمنان ما یعنی گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) سلاح داده است.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: ما با آمریکا می‌توانیم با گفتگو و موضع برابر و ایجاد کارگروه‌های همکاری از عهده همه مسائل پیش آمده برآییم. نقشه راه بین کشور با منبج آغاز شده، گروه کاری برای انجام وظایف کنسولگری تشکیل شده و نقشه راه برای اقدام علیه پ.ک.ک در شمال عراق وجود دارد. در حال حاضر نقشه راه منبج عملی شده و این نشان می‌دهد که مشکلات قابل حل است ولی این به معنی دست کشیدن ترکیه از تشکیلات فتح‌الله گولن نیست.

گفتنی است «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در پنجاه و یکمین نشست (ASEAN) در سنگاپور به سر می‌برد، با اشاره به اینکه در دیدار با چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود در مورد مسائلی که موجب بروز تنش در روابط دو کشور شده است را مورد مذاکره قرار داده‌اند، تأکید کرد: ترکیه به عنوان عضو سازمان پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) به دنبال همکاری با آمریکا است و علی‌رغم اختلاف نظرها، توانایی همکاری مفید و مؤثر را دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.