رویترز گزارش داد؛ وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا اعلام کرد: چند هواپیمای بدون سرنشین که حامل مواد منفجره بودند در نزدیکی مراسمی که نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور در حال سخنرانی در آن بود، منفجر شدند و سخنرانی وی ناتمام ماند، اما حال مادورو خوب است.

وی افزود: در جریان این ترور ناکام رئیس جمهور ونزوئلا هفت تن از نیروهای گارد ملی زخمی شدند.

مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، آمریکا و کلمبیا را به تلاش برای ایجاد آشوب در ونزوئلا متهم کرد. مادورو می گوید: هنگام سخنرانی وی، شیئ پرنده در برابر وی منفجر شد و انفجار مهیبی رخ داد.

وی کلمبیا را به دست داشتن در این انفجارهای پهپادی متهم کرد. منبعی در دفتر ریاست جمهوری کلمبیا روز یکشنبه این اتهام رئیس جمهور ونزوئلا به همتای کلمبیایی خود خوان مانوئل سانتوس مبنی بر دست داشتن سانتوس در حمله روز شنبه علیه وی را رد کرد و آن را اتهامی « بی اساس » خواند.

رئیس جمهور ونزوئلا گفت: برخی از عاملان انفجار نیز بازداشت شدند. تحقیقات اولیه حاکی از آن است که بسیاری از حامیان مالی و طراحان سوء قصد کنندگان در فلوریدای آمریکا زندگی می کنند.

وی در ادامه افزود: امیدوارم دولت ترامپ درباره این حادثه با ما همکاری کند. همه شواهد نشان از دست داشتن جناح راست در این توطئه دارد. اکنون برای ادامه، مصمم تر از همیشه شده ام. مردم و نیروهای مسلح ونزوئلا از من حفاظت کردند.

یک گروه شورشی مسئولیت سوء قصد به مادورو را بر عهده گرفت. این گروه شورشی که چندان شناخته شده نیست، موسوم به « جنبش ملی سربازان تی شرت پوش » از طریق ارسال پیام هایی در شبکه های اجتماعی، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

جنبش مخفی ونزوئلا موسوم به "سربازان فلانل" امروز (یکشنبه) مسئولیت حمله به نیکولاس مادورو را بر عهده گرفت و در توییتر خود نوشت: این عملیات از طریق به پرواز درآوردن دو پهپادی که در آنها ماده منفجره C۴ کارگذاری شده بود به سمت تریبون سخنرانی رئیس‌جمهور ونزوئلا به اجرا درآمد، تک تیراندازهای گارد تشریفات این پهپادها را قبل از آنکه به هدف برسند، هدف گرفتند. در حال حاضر آنها آسیب پذیر هستند و هدف عملی نشد اما عملی شدن آن نیاز به زمان دارد.

ایسنا در این باره نوشت: بر اساس گزارش‌ها، جنبش سربازان فلانل در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده و با اسکار پرز، یک مقام ارشد سابق پلیس ونزوئلا که در ماه ژوئن ۲۰۱۷ با هلی‌کوپتر به ساختمان‌های دولتی در شهر کاراکس حمله کرد،‌ مرتبط است.

ماه ژانویه گذشته گزارش شد که او به دست نیروهای امنیتی ونزوئلا کشته شده است.

از سوی دیگر، اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی امروز، یکشنبه حمله علیه رییس جمهور ونزوئلا را محکوم و ادعا کرد که آمریکا و متحدانش در پشت پرده این اقدام شکست‌ خورده برای قتل مادورو قرار دارند.

مورالس در توییتر خود نوشت: ما به شدت حمله بزدلانه اخیر علیه رییس جمهور نیکولاس مادورو و کشور بولیواری را محکوم می‌کنیم. امپراتور (آمریکا) و نوکرانش پس از تلاش برای برکناری مادورو از راه‌های دموکراتیک، اقتصادی، سیاسی و نظامی، حالا جان او را تهدید کرده‌اند.

همچنین به دنبال اتهامی که مادورو به رئیس‌جمهور کلمبیا وارد کرد، وزیر امور خارجه کلمبیا دست داشتن سانتوس در این سوءقصد را رد کرد.

مادورو همچنین مدعی شده است: اولین نتایج تحقیقات نشان می‌دهند تعدادی از کسانی که برای انجام شدن این حمله پول پرداخت کرده‌اند در فلوریدای آمریکا ساکن هستند و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواست به دستگیری این عوامل کمک کند.

سه آتش‌نشان به آسوشیتدپرس بدون فاش کردن نامشان گفتند که انفجار درواقع ناشی از ترکیدن یک مخزن گاز در یک آپارتمان بوده است و دود این انفجار از پنجره یک ساختمان در محل این حادثه قابل مشاهده بود.

همچنین آنتونی دانکوئین، یک دستیار نظامی سابق دولت ونزوئلا نیز در مصاحبه‌ای این انفجار را ناشی از مخزن گاز دانسته و تاکید کرد که محل حضور رئیس‌جمهور ونزوئلا از قبل از سخنرانی وی به عنوان یک منطقه پرواز ممنوع اعلام می‌شود و پهپادهایی که در نزدیکی تریبون سخنرانی وی مشاهده شدند، توسط مقام‌های دولت ونزوئلا هدایت می‌شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.