محمود صادقی، نماینده تهران یکی از نمایندگانی است که به وزیر اطلاعات درباره محدودیت‌های مولوی عبدالحمید تذکر داده بود. او حالا با بیان اینکه ظرف یک هفته آینده جلسه مجددی با سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات درباره دلایل اعمال این محدودیت‌ها برگزار خواهد شد می‌گوید که او پیش از این گفته بود که تصمیم ایجاد این محدودیت‌ها با شورای عالی امنیت ملی بوده است.

*آقای صادقی، بعد از تذکری که در مجلس به وزیر اطلاعات نسبت به محدودیت‌های مولوی ‌عبدالحمید دادید آیا پیگیری کرده‌اید که ببینید درباره وضعیت او تغییر ایجاد شده است یا نه؟ با وزرای اطلاعات و کشور صحبت کرده‌اید؟

اصل موضوع که مشخص است. از حدود آبان ماه سال گذشته محدودیت‌ها برای ایشان ایجاد شده است و من بعد از جلسه‌ای که با آقای علوی داشتم این موضوع را هم در کنار سوال قبلی مطرح کردم. ایشان هم تایید کرد که با تصمیم شورای امنیت ملی این محدودیت‌ها برقرار شده است.

به هر حال من درصدد بودم که این موضوع را به صورت رسمی‌تری پیگیری کنیم که به همان تذکر منتهی شد. بعد از آن هم با وزیر و هم با معاونت پارلمانی وزیر اطلاعات صحبت شده است. قرار است جلسه‌ای را ظرف روزهای آینده بگذارند و با تعدادی از دوستانی که تذکر را امضا کرده‌اند این موضوع را بررسی کنیم. ظاهرا وزارت اطلاعات صحبت‌ها و دلایلی دارد که به این تصمیم منجر شده است و به نظر می‌آید که احتمالا آمادگی دارند تا تعاملی صورت بگیرد و این موضوع حل شود.

 

*چه زمانی این جلسه برگزار می‌شود؟

بنا بر این است که زمان جلسه را به ما اطلاع بدهند و فکر می‌کنم کمتر از یک هفته آینده باید این جلسه ترتیب داده شود.

 

*تابستان سال قبل رهبری هم نامه‌ای در پاسخ به نامه مولوی عبدالحمید منتشر کردند و به رعایت قانون اساسی تاکید کردند، فکر می‌کنید با این وجود این نوع محدودیت‌ها به چه دلیلی اعمال می‌شود؟

اتفاقا در تذکر خود به وزیر اطلاعات هم به رویکرد امام و هم رهبری در تاکید بر وحدت اشاره کرده‌ایم. در آنجا هم گفتیم که با توجه به نامه رسمی مقام رهبری اینکه سیاست‌های اعلامی ما با سیاست‌های اعمالی تا این اندازه فاصله داشته باشد، قابل قبول نیست. هم در قانون اساسی هم در قوانین دیگر و هم اعلاماتی که رهبری و امام و یا خود دولت دارد و رییس‌جمهور وعده داده، وضعیت متفاوت است و این نوع رفتارهای دستگاه امنیتی قابل توجیه نیست. اهل سنت در انتخابات این همه پشتیبانی و حمایت کرده‌اند و همواره شخص مولوی عبدالحمید رویکرد مسئولانه و با رعایت همه جوانب مربوط با امنیت ملی و مصالح ملی را در نظر می‌گیرند، بنابراین این محدودیت‌ها قابل قبول نیست. وزارت اطلاعات برخی مسائل را به صورت سر بسته مورد اشاره قرار داده است که بناست در  جلسه‌ای که داریم  به صورت شفاف و روشن مطرح شود تا ببینیم از نظر آنها چه مشکلی وجود دارد.

*اینکه می‌گویید شورای عالی امنیت ملی درباره این موضوع تصمیم گرفته است یعنی از آن طریق این محدودیت‌ها اعمال می‌شود؟ اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در موضوع دخیل نیستند؟

در واقع به نظر می‌آید که آنها در اجرای تصمیمات شورای امنیت ملی این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند. ما از طریق وزارت اطلاعات موضوع را دنبال می‌کنیم و اگر لازم شد پیگیری‌های خود را در سطوح بالاتر هم ادامه می‌دهیم.

*با توجه به اینکه موضوع حمایت از اقلیت‌های دینی و قومی جزء شعارهای انتخاباتی دولت بوده اینکه وزارت اطلاعات پیگیر اجرای این محدودیت‌ها است عجیب نیست؟ این در حالیست که بسیاری اینگونه برخوردها را فشاهاری بیرونی و تلاش برای ناامید کردن مردم از رای به حسن روحانی می‌دانند؟

وزارت اطلاعات هم درصدد اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است و در این شورا هم که تصمیم‌گیرنده صرفا دولت نیست و دیگر قوا و ارگان‌ها هم موثر هستند.

*یعنی ممکن است به دلیل ضریب نفوذ مولوی عبدالحمید این محدودیت‌ها ایجاد شده باشد؟

باید اجازه دهید تا ببینیم که دقیقا نظرشان و دلیلشان برای اعمال این محدودیت‌ها چیست. بعضا شائبه طمع عربستان و وهابی‌ها و ... نسبت به اهل سنت را مطرح می‌کنند. نگران سوءاستفاده‌ها و ایجاد خطر نسبت به اهل سنت هستند.

*ایشان در سخنرانی‌های خود که به غیر از منافع و مصالح ملی کشور سخن دیگری مطرح نمی‌کنند...

پیگیری ما هم به همین دلیل است که کاملا از رویکرد ایشان مطلع هستیم، به‌ویژه نمایندگان سیستان و بلوچستان هم از نزدیک با ایشان در ارتباط هستند. خود من هم سال گذشته برای انتخابات ریاست‌جمهوری به سیستان و بلوچستان سفر کردم و با ایشان هم ملاقات داشتم. زمانی که به صورت رودر رو با دیدگاه‌های ایشان بیشتر آشنا شدم، ایشان را فردی با نگرش ملی، اصلاح‌طلبانه و مبتنی بر قانون اساسی، انقلاب و با یک رویکرد روشنفکرانه حتی به مسائل دینی دیدم. بسیاری از رویکردهای ایشان در مباحث دینی و اصلاح‌طلبی شبیه به رویکردهای آقای خاتمی است. بارها هم در عمل، سخنرانی و خطبه‌ها بر حفظ وحدت ملی تاکید زیادی کرده است. به هر حال مطالبه‌شان این است که حقوق قانونی اهل سنت به عنوان شهروند ایران رعایت شود. در قانون اساسی هم ما به صراحت احترام به مذاهب را در اصل دوازدهم داریم، همچنین اصل نوزدهم اصل برابری حقوق است.

 

یکی از گلایه‌های آنها این است که در انتصابات اهل‌سنت نادیده گرفته می‌شوند، فرصت‌های شغلی کمتر به روی آنها باز است، در داشتن عبادتگاه و ساختن مسجد در بسیاری از شهرها از جمله تهران با ممنوعیت و محدودیت روبرو هستند.

البته توجه به مناطق اهل سنت‌ به‌ویژه سیستان و بلوچستان به صورت تاریخی کمتر بوده است، اما در این دو دوره آقای روحانی از این جهت قدم‌های خوبی برداشته شده است. منتها چون اهالی این استان یک محرومیت تاریخی دارند اقتضا می‌کند که توجه خاص به آنها شود. مخصوصا در حوزه اشتغال و زیرساخت‌های رفاهی، پزشکی و ... با مشکل زیادی مواجه هستند. نکته دیگری هم که حساسیت موضوع را چند برابر می‌کند این است که اهالی سیستان و بلوچستان اغلب در مناطق مرزی هستند و در حقیقت مرزبان‌های کشور هستند و خود این اقتضاء می‌کند که توجه بیشتری به آنها شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.