سانا گزارش داد، نیروی هوایی سوریه چندین حمله علیه مواضع داعش در منطقه الکراع و بئر قنیان و صنیم الغرز در عمق ۳۰ کیلومتری شرق روستاهای حومه شمال شرقی سویدا داشت.

منابع سوریه و فعالان گفتند، جنگنده‌های سوری مناطقی مختلف از جمله چاه‌های الدیاثه و الکراع در شمال شرق سویدا را بیش از ۱۰ بار بمباران کردند.

یک منبع ارتش سوریه تاکید کرد: حملات منجر به هلاکت تعدادی از تروریست‌های تکفیری و زخمی شدن تعدادی دیگر و نابودی ذخایر و تجهیزات نظامی‌شان شد.

تروریست‌های داعش از منطقه بادیه در شمال شرق سویدا، جایی که آخرین مقر تجمع آنها در جنوب سوریه محسوب‌ می‌شود،‌ برای حمله به روستاها و افراد غیرنظامی در حومه سویدا از دو طرف شرق و شمال شرق استفاده می‌کنند.

گروه‌های ارتش آزاد سوریه که با ارتش سوریه وارد مصالحه شده‌اند با تجهیزات‌شان وارد حومه شرقی سویدا شدند تا در حمله علیه داعش مشارکت کنند.

در عین حال نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) روز یکشنبه از آمادگی کامل خود برای هر گونه عملیات تبادل عناصر بازداشتی داعش در نزد خود با افراد گروگان‌ گرفته شده از سویدا خبر دادند.

این نیروها در بیانیه‌ای تاکید کردند: آماده‌ایم عناصر داعش را که در نزد ما زندانی هستند با افراد ربوده شده از سویدا مبادله کنیم.

با ملتهب شدن وضعیت استان سویدا در جنوب سوریه به ویژه در پی اعدام جوان ۱۹ ساله‌ای که داعش به همراه ۳۵ تن دیگر از روستاهای حومه سویدا گروگان گرفته، روسیه با قدرت وارد خط بحران شده و می‌خواهد این پرونده را با حمایت‌های منطقه‌ای و محلی ببندد.

اکثر افراد ربوده شده زن و کودک از طایفه دروزی هستند. آنها در پی حمله روز چهارشنبه گذشته داعش ربوده شدند؛ حمله‌ای که حدود ۳۰۰ کشته داشت.

 

منابع مخالف در سویدا به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة گفتند، روس‌ها به گروه‌های شورشی شرکت کننده در عملیات نظامی پیشنهاد دادند با نظام سوریه علیه داعش در صحرای سویدا وارد میدان شوند.

منابع تاکید کردند، گروه‌های مسلح مخالف با مشارکت در عملیات در پی فشارهای حمود الحناوی، بزرگ طایفه دروزی به شرط عقب‌نشینی نیروهای سوری از منطقه بعد از بیرون راندن داعش و استقرار نیروهای روسیه به جای آنها موافقت کردند.

در حالی که منابع دیگر گفتند، موضوع مشارکت به دلیل اینکه همه نگرانند داعش بسیاری از زنان و مردان ربوده شده را اعدام کند، همچنان در دست بررسی است.

داعش روز گذشته یکی از جوانان گروگان گرفته شده را اعدام کرد و در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی فیلمی ویدیویی از مهند ابو عمار ۱۹ ساله در حالی که قبل از اعدام دست بسته نشسته بود، منتشر کرد.

یک منبع در سویدا به الحیاة گفت، علاوه بر موافقت با عملیات مشترک با نظام سوریه گروه دومی ترجیح می‌دهد گروه‌های مسلح محلی حمایت از روستاهای شرقی و خود استان را در برابر هر گونه حمله داعش برعهده بگیرند و به تلاش‌ها برای آزادسازی گروگان‌های ادامه دهند، درحالی که گروه سوم می‌گوید، می‌توان با روس‌ها و گروه‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه همکاری کرد و وارد روند آشتی با نظام شد تا به این ترتیب داعش بیرون رانده شده و افراد گروگان گرفته شده بدون مشارکت نیروهای نظام سوریه آزاد شوند، چراکه در این صورت استقرار نیروهای سوری در استان منتفی می‌شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.