این اولین سفر یک مقام عالی کره شمالی به ایران در دولت دوازهم و بعد از دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور است که در آن رهبر کره شمالی متعهد شد برای خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره تلاش کند.

وزیر خارجه کره شمالی به درخواست خود و در راستای تعاملات دو جانبه و گسترش روابط به تهران می‌آید.

آخرین بار رییس مجلس عالی کره برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دولت دوم حسن روحانی به ایران سفر کرده بود.

محمود فرازنده دستیار وزیر و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران نیز در اوایل اردیبهشت سال جاری در پیونگ یانگ با معاون وزیر امور خارجه کره شمالی دیدار کرد.

بنا بر این گزارش، تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران و کره شمالی در سال‌های بعد از انقلاب از شیب ملایم و مثبتی برخوردار بوده است و کره شمالی همواره از مواضع ایران به ویژه در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اش در مجامع بین‌المللی حمایت و پشتیبانی کرده است.

روابط دو کشور بعد از انقلاب اسلامی پس از یک دوره طولانی عدم رابطه، به طور رسمی کلید خورد و در حوزه‌های مختلف از جمله آموزشی، علمی، حوزه‌های فرهنگی و نظامی این روابط گسترش یافت.

وزیر امور خارجه کره که در یکی دو ماه اخیر از پرکارترین و با اهمیت‌ترین وزیران خارجه حال حاضر در میان کشورهای مختلف به دلیل تحولات سریع کشورش در حوزه سیاسی تبدیل شده است، اکنون برای رایزنی و گفـت‌وگو راهی تهران شده است.

ری یونگ هو، هفته گذشته نیز به اجلاس آ سه آن در سنگاپور رفت و در آنجا با استقبال همتایان خود با توجه به تحولات جدید کره شمالی رو به رو شد. این در حالی است که سال گذشته وزیران دفاع کشورهای جنوب شرق آسیا "نگرانی شدید" خود را از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی اعلام کرده بودند و از این کشور خواستند تا تعهدات بین‌المللی خود را رعایت کند و تعاملات خود را از سر بگیرد.

کره شمالی برای بیش از ۲۰ سال متوالی با قدرت‌های بزرگ دنیا و همسایگانش در تنش بود سیاسی و نظامی و هسته‌ای بود و هر روز با آزمایش یک بمب هسته‌ای و موشک دنیا و قدرت‌های بزرگ را به لرزه در می‌آورد و چندی پیش در میان بهت نخبگان، افکار عمومی و رهبران کشورهای مختلف دنیا به یک‌باره در مسیر عکس، یعنی آشتی و گفت‌وگو قرار گرفت و مرزهای درگیری و تنش را به مرز دوستی و صلح تبدیل کرد.

رهبر کره شمالی در وهله نخست با رهبران همسایگان خود یعنی کره جنوبی و چین دست دوستی داد و در گام بعدی و فوری به دیدار رهبر ایالات متحده آمریکا در سنگاپور رفت.

کره شمالی در راستای نشان دادن حسن نیت، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز هسته‌ای خود را در مقابل چشمان ‌خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی رسانه‌های بین‌المللی منهدم کرد.

بر اساس سندی که رهبران دو کشور پس از دیدار در سنگاپور امضا کردند، کره شمالی متعهد شد تا در قبال دریافت تضمین‌های امنیتی، نسبت به "هسته‌ای‌زدایی" شبه جزیره کره اقدام کند.

در عین حال کارشناسان بین‌المللی به روابط جدید کره شمالی و آمریکا به دیده تردید نگاه می‌کنند و معتقدند تلاش برای آشتی و رفع موانع بر سر راه تعامل دو کشور بسیار زیاد و عمیق است و دیپلماسی زمان بسیار سختی را در این حوزه خواهد داشت.

جمهوری اسلامی در این مدت ضمن رصد تحولات کره شمالی و حمایت از آشتی و حل و فصل مساله شبه جزیره کره، مواضعی محتاطانه‌ و هشدارآمیز خطاب به کره شمالی داشته است.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در یک نشست خبری در ۲۲ خرداد، در مورد دیدار تاریخی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون گفت: با آدمی روبرو هستیم که در هواپیما امضای خود را پس می‌گیرد. نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند. این شخص نماینده فهیم آمریکا نیست.

هم‌چنین بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، آمریکا را دارای پیشینه کارشکنی، تخطی و خروج از تعهدات دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی دانست و به دولت کره شمالی توصیه کرد که با هوشیاری کامل در مذاکرات با آمریکا شرکت کند.

وی در خصوص  دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی گفت: موضع ایران در این رابطه کاملا روشن است و تغییری در آن انجام نشده است. ما علاقه‌مندیم در شبه جزیره کره مثل سایر نقاط جهان صلح و ثبات و امنیت برقرار باشد و هر گامی به این روند کمک کند و نیز از توسعه اقتصادی و رفاه این منطقه استقبال می‌کنیم.

قاسمی تاکید کرد: با توجه به پیشینه و تاریخ رفتار و روابطی که از آمریکا می‌شناسیم به ویژه از شخص آقای ترامپ که در مدت ریاست‌جمهوری‌اش اقداماتی مبتنی بر کارشکنی، خروج از توافق‌ها و قراردادها و تخطی از تعهدات انجام داده است به ویژه در رابطه با برجام، نگاه خوش‌بینانه‌ای به این مساله نداریم و معتقدیم دولت کره باید با هوشیاری کامل در این خصوص برخورد کند چرا که ماهیت حاکمیت آمریکا ماهیتی نیست که بتوان خوش‌بینانه درباره آن قضاوت کرد.

هشدار مقامات ایرانی، طعنه‌ای جدی به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام که توافقی بین‌المللی است که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفته است اما متاسفانه ترامپ بدون توجه به مقررات و تعهدات بین‌المللی و درخواست هم‌پیمانان اروپایی و چین و روسیه در اردیبهشت ماه، چند هفته قبل از دیدارش با رهبر کره شمالی از برجام خارج شد که این حاکی از غیرقابل اعتماد بودن ترامپ و سیاست‌هایش در حوزه تحولات بین‌المللی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.