کانادا روز دوشنبه در اولین واکنش به تصمیم عربستان سعودی برای اخراج سفیر این کشور، اعلام کرد که از این اقدام سعودی‌ها نگران است و در این مورد با ریاض رایزنی می‌کند.

به نوشته پایگاه «گلوب اند میل»، «ماری پیر باسیل» سخنگوی وزارت خارجه کانادا با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر اخراج سفیر این کشور گفت: «ما به صورتی جدی درباره این گزارش‌های خبری نگران هستیم و به دنبال دریافت شفافیت بیشتر درباره بیانیه اخیر پادشاهی عربستان سعودی هستیم».

وی افزود: «کانادا همیشه برای حفاظت از حقوق بشر از قبیل حفاظت از حقوق زنان و آزادی بیان در سراسر جهان ایستادگی خواهد کرد. حکومت ما هرگز در ترویج این ارزش‌ها تردید نخواهد کرد و معتقد است که انجام چنین گفت‌وگویی برای دیپلماسی بین‌المللی حیاتی است».

بامداد امروز (دوشنبه) وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای سفیر کانادا در این کشور را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد و سفیر خودش را هم از کانادا فراخواند. ریاض توافقنامه تجاری میان دو کشور را هم تعلیق کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود کانادا را به «دخالت آشکار در امور داخلی» عربستان سعودی متهم کرد.

کانادا پیشتر در بیانیه‌ای از دستگیری فعالان مدنی در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده و آزادی آنها را خواستار شده بود.

گلاب اند میل در پایان به روابط تجاری گسترده دو کشور اشاره کرده و نوشته است: «تجارت دوجانبه بین کانادا و عربستان سعودی در سال گذشته به بیش از ۴ میلیارد دلار افزایش یافته و بخش اعظم این تجارت را قرارداد چند میلیارد دلاری فروش تجهیزات جنگی تشکیل می‌دهد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.