القدس العربی گزارش داد، نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق گفت: ائتلاف و تفاهم میان الفتح و دولت قانون مستحکم است. بیشتر فراکسیون‌ها در ائتلاف النصر نیز همین گونه هستند. ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز تمایل دارد بخشی از یک ائتلاف بزرگ با ما باشد. احتمالا جریان الحکمه به رهبری عمار الحکیم نیز عضو این ائتلاف شود. در این صورت این پنج گروه فراکسیون بزرگتر را در پارلمان با بیش از ۱۹۰ نماینده تشکیل خواهند داد و نخست‌وزیر نیز از میان آن‌ها خواهد بود.

وی گفت: ضرورتی برای دیدار با صدر وجود ندارد. تفاهم درباره برنامه‌ها مهم‌تر از تفاهم شخصی است.

مالکی بر اهمیت تفاهم درباره منافع کشور و حمایت از آن در برابر فروپاشی روند سیاسی و بازگشت تروریسم تأکید کرد و از جریانهای الفتح، النصر، سائرون، الحکمه و دولت قانون خواست از زمان به دست آمده به دلیل شمارش دستی آرا برای تشکیل فراکسیون بزرگتر استفاده کنند تا بتوانند با تصویب نتایج انتخابات توسط دادگاه فدرال شخص مناسب را برای پست نخست‌وزیری نامزد کنند.

مالکی تأکید کرد: من برای پست نخست‌وزیری نامزد نشدم. پنج فراکسیون مذکور نامزدهایی دارند که از جمله آن‌ها هادی العامری، فالح الفیاض و طارق نجم هستند.

از سوی دیگر عدنان السراج، رئیس مرکز عراقی توسعه رسانه‌ای اعلام کرد که نزدیک بودن تعداد کرسی‌هایی که فراکسیون‌های سیاسی به آن دست یافته‌اند از جمله دلایل مهمی است که مانع تشکیل فراکسیون بزرگتر می‌شود.

وی گفت: مسئله‌ای که مانع تشکیل فراکسیون بزرگتر می‌شود مسئله نخست‌وزیری و فرد مناسب برای این پست و روند بازشماری آرا است.

سراج گفت: ۲۴ ساعت آخر در مسئله ائتلاف‌ها و انتخاب نخست‌وزیر معمولا با حوادث غافلگیرکننده‌ای همراه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.