شرکت‌های آلمانی در آستانه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از دولت کشورشان و اتحادیه اروپا خواستند تا برای ادامه همکاری با تهران به آنها کمک کنند.

«داگمار فون‌بونشتاین» نماینده اتاق‌ بازرگانی ایران و آلمان در این مورد به روزنامه «راینیشن‌پست» گفت: «ما به عنوان نماینده اقتصاد آلمان در ایران از "پتر آلتمایر" وزیر اقتصاد، دولت آلمان و کمیسیون اروپا می‌خواهیم که راه‌هایی برای پرداخت امن پیدا کنند.»

فون‌بونشتاین افزود: «مسئله کمک‌های مالی نیست. بزرگترین مشکل یافتن بانک‌هایی است که در زمینه تبادل مالی به صورت قانونی با ایران کار کنند و در شرایط کنونی این مسئله فقط به وسیله راه‌کار سیاسی قابل حل است.»

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، انجمن فدرال صنعت آلمان BDI  دیگر نهاد آلمانی است که از وضعیت موجود نگران است. «دیتر کمپف» رئیس این نهاد گفت: «صنعت آلمان از اراده‌ صریح اتحادیه اروپا و آلمان که از خود در برابر سیاست تحریم‌های آمریکا حفاظت کنند، استقبال می‌کند.»

کمپف افزود: «انجمن فدرال صنعت آلمان از دولت آلمان و تلاشش در زمینه تعهد به قوانین سالم رقابتی  برای شرکت‌هایی که در ایران کار می‌کنند، استقبال می‌کند. برای ایجاد انگیزه به منظور حفظ توافق، پرداخت‌ها با ایران باید همچنان حفظ شود.»

این درخواست‌ها در حالی مطرح می‌شوند که وزارت اقتصاد آلمان امروز (دوشنبه) با اعلام اینکه برلین در حال گفت‌وگو با آمریکا برای گرفتن معافیت تحریمی به شرکت‌های آلمان در زمینه تحریم‌های ایران است، اعلام کرد: «آلمان همچنان به صدور تضمین برای صادرات و سرمایه‌گذاری در ایران برای شرکت‌های آلمانی ادامه می‌دهد. تضمین صادراتی و تضمین سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد همچنان برای شرکت‌های آلمانی پابرجاست.»

همچنین «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم امروز در بیانیه مشترکی با وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان، ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا در پی خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران، برجام را «عنصری کلیدی برای معماری منع اشاعه هسته‌ای در جهان» توصیف کرده و گفته است که انتظار می‌رود ایران به «اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق هسته‌ای ادامه دهد.»

این بیانیه با اشاره به اینکه رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای «جزئی اساسی از این توافق» بوده، می‌افزاید: «ما مصمم هستیم که از فعالان اقتصادی اروپایی که در حال انجام تجارت قانونی با ایران هستند... حفاظت کنیم. به همین دلیل است که نسخه به روز شده قوانین مسدودساز اتحادیه اروپا روز ۷ اگوست (سه‌شنبه/۱۶ مرداد) اجرایی می‌شوند تا از شرکت‌هایی که در ایران تجارت قانونی انجام می‌دهند، در برابر آثار تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده محافظت کنند.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ۸ ماه می (۱۸ اردیبهشت)  امسال این کشور را از توافق هسته‌ای با ایران خارج و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای رفع‌شده ذیل برجام را احیا کرد. از صبح فردا سه‌شنبه، بخش نخست تحریم‌های یکجانبه آمریکا از جمله در ارتباط با بخش صنعت خودرو و معامله فلزات گرانبها، رسما اجرایی می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.