«جرت بلانش» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا که قبلا در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا روی توافق هسته‌ای ایران (برجام) کار می‌کرده، گفته است، اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران بدون همکاری مؤثر با چین بسیار دشوار خواهد بود.

بنا بر این گزارش، روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی با عنوان «ترامپ تحریم‌ها علیه ایران را مجددا وضع می‌کند که چه شود؟» با اشاره به اظهارات این مقام سابق دولت آمریکا نوشته است: «هیچ یک از این اقدامات، با وجود تنش‌های تجاری درجریان میان دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و چین محقق نخواهد شد».

جرت بلانش هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود: «تلاش برای اجرای تحریم‌های قطع کننده شریان اصلی ایران بدون روابط مبتنی بر همکاری با چین بسیار بسیار سخت است.»

وی در ادامه تأکید کرد: «هیچ بحثی در این خصوص وجود ندارد که آمریکا می‌تواند به اقتصاد ایران ضربه بزند، اما ایران در حال حاضر کمتر از سالیان قبل از تصویب توافق هسته‌ای، انعطاف‌پذیر نیست».

ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد و فرمانی را برای بازگشت مجدد تحریم‌ها علیه ایران در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

دولت چین،‌ به عنوان بزرگترین خریدار جهانی نفت و اولین وارد کننده نفت از ایران، قبلا اعلام کرده بود که با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف است. اخیرا، مقامات آمریکایی گفته‌اند که واشنگتن نتوانسته در مذاکرات با چین، مقامات این کشور را به قطع واردات نفت از ایران متقاعد کند. این دو مقام عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا همچنین تأکید کردند که مخالفت چین با درخواست این کشور «ضربه‌ای به اقدامات دولت ترامپ جهت منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای» خواهد بود و گفتند پکن اما قبول کرده که خرید نفت از ایران را افزایش ندهد.

جنگ تجاری بین چین و آمریکا مدتی است کلید خورده و آنها مرتب به صورت پینگ پنگی تعرفه علیه کالاهای وارداتی یکدیگر اعلام می‌کنند.  این تعرفه‌ گذاری‌ ابتدا از جانب آمریکا و پس از آن آغاز شد که واشنگتن روی واردات فولاد ۲۵ درصد و آلومینیوم ۱۰ درصد تعرفه اعمال کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.