دکتر سیدحسن هاشمی درخصوص تامین دارو و ملزومات پزشکی اظهار داشت: کمبود دارو اتفاق نخواهد افتاد و مردم برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی به رنج و زحمت نخواهند افتاد.

هاشمی با بیان اینکه روند توزیع دارو و ملزومات پزشکی با نظم و انضباط همراه خواهد بود، تصریح کرد: برخی بیماران دچار استرس شده و می خواهند داروهایشان را برای یک سال آینده خریداری و نگه دارند، به آنها باید حق داد، اما با اطمینان می گویم، تمام تلاش ما این است که جریان تامین و توزیع دارو، تجهیزات پزشکی، واکسن و سایر ملزومات پزشکی از نظم و انضباط صحیحی برخوردار باشد.

وزیر بهداشت گفت: تاکنون نیز روند تامین دارو و ملزومات پزشکی با تدبیر پیش رفته و از این پس، با آمادگی بیشتری پیش خواهیم رفت و تولیدکنندگان داخلی، واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز کمک خواهند کرد تا این مسیر را با دغدغه کمتری طی کنیم.

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه خبر خوبی برای مردم و رفع نگرانی‌‌های آنها دارید، اظهار داشت: امشب آقای رییس ‌جمهور، خبر خوب را به مردم خواهند داد، چراکه وی مصمم هستند در دولت دوازدهم به ویژه در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی، ارز با نرخ دولتی در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار بگیرد، درعین حال تمهیداتی پیش‌ بینی شده تا مردم به زحمت نیفتند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: نمی‌توان تضمین کرد که تخلفی در داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش یا در برخی مراکز اعم از خصوصی و دولتی به وقوع نپیوندد، لذا خواهشمندیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا موارد مشکوک به تخلف، با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند، قطعا پیگیری خواهد شد و از مواردی که منجر به تضییع حقوق مردم می شود، پیشگیری به عمل خواهد آمد.

هاشمی در پاسخ به سوالی در مورد نقش توریسم ‌درمانی در ازرآوری برای کشور، گفت: این موضوع یک فرصت بسیار خوب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی است، چراکه ظرفیت خالی زیادی در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی برای صادرات داریم، از طرفی، توریسم درمانی در زمینه ارائه خدمات هم می‌تواند ثروت آفرین باشد، البته این موضوع به اقدامات و فعالیت های آژانس ها و شرکت های واسطه ای و همچنین فضای بین المللی بستگی دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه ارز و ارائه تسهیلات برای شرکت‌‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، مکانیسمی پیش‌ بینی شده که خطاها را کاهش دهد، البته باید پذیرفت برای دوره‌ای رییس‌ جمهور و معاون اول ریسی جمهور گفتند برای هر اقلامی به هر میزانی که نیاز است، ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان را تحویل بگیرید، که امروز ممکن است به معنی تصمیمات ناصحیح در ثبت سفارشات اقلام که توسط وزارت صنعت‌، معدن و تجارت انجام می شد، قلمداد شود.

هاشمی در ادامه افزود: البته از این پس ارزی که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا می کند، با مسئولیت وزارت بهداشت بوده و ما باید پاسخگو باشیم. در مواردی ارز اختصاص پیدا خواهد کرد که قیمت ها رعایت شود و براین پروسه نظارت خواهد شد.

وزیر بهداشت درخصوص کالاهای گروه اول حوزه سلامت و زمان اعلام آن به دولت، گفت: کالاهای گروه اول وزارت بهداشت شامل دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی و به ویژه داروهای بیماران صعب‌ العلاج است و در این فهرست نیازهای اساسی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی قرار دارند که لیست مفصلی است و چند هزار قلم دارو را شامل می‌ شود.

هاشمی عنوان کرد: در حوزه دارو حدود پنج هزار قلم و در حوزه تجهیزات پزشکی ۲۲ هزار قلم در فهرست کالاهای گروه اول قرار دارند. بر این اساس کار ما بسیار سخت است، چرا که باید تلاش کنیم همیشه چندین هزار قلم موجود داشته باشیم. برخی از این اقلام بسیار حیاتی هستند که لیست شان نهایی شده و فردا به وزارت صنعت معدن و تجارت ارسال خواهد شد و سپس اعلام عمومی می شود.

وزیر بهداشت درخصوص پاسخگویی مسئولین به خبرنگاران گفت: شاید برخی اوقات مسئولین در برابر سوالات خبرنگاران غافلگیر شوند، اما تاکنون موردی وجود نداشته که وزارت بهداشت نتواند پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.

وزیر بهداشت، گفت: در حوزه دارو حدود پنج هزار قلم و در حوزه تجهیزات پزشکی ۲۲ هزار قلم در فهرست کالاهای گروه اول قرار دارند. بر این اساس کار ما بسیار سخت است، چراکه باید تلاش کنیم همیشه چندین هزار قلم دارو موجود داشته باشیم. برخی از این اقلام بسیار حیاتی هستند که لیست شان نهایی شده و فردا به وزارت صنعت، معدن و تجارت تحویل خواهد شد و سپس به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.