دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در هشتم ماه مه با اعلام خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، دستور بازگشت محدودیت‌ها علیه تهران را صادر کرد که شامل اعمال محدودیت علیه بخش نفت و همکاری با بانک مرکزی ایران است.

اتحادیه اروپا خواهان نجات برجام است و حفظ این توافق را در عرصه بین‌المللی مهم می‌داند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در بیانیه مشترکی با وزیران خارجه فرانسه و انگلیس گفت: لغو تحریم‌های هسته‌ای بخش مهمی از این توافق بوده است.

ماس گفت: آلمان، فرانسه و انگلیس نسبت به وضع مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا عمیقا متاسف هستند و این سه کشور مصمم هستند با به‌روز کردن قانون معروف مسدودکننده اتحادیه اروپا، از شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند، حمایت کنند.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد با به‌روز کردن مقررات سال ۱۹۹۶ که شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت محدودیت‌های آمریکا منع می‌کند و احکام دادگاه‌هایی را که مجازات‌های آمریکا را اجرا می‌کنند به رسمیت نمی‌شناسد، اتحادیه اروپا از شرکت‌های اروپایی حمایت خواهد کرد.

وزارت اقتصاد آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد دولت این کشور به عرضه ضمانت‌های صادرات و سرمایه‌گذاری برای شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، ادامه خواهد داد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد برلین درباره معافیت برای شرکت‌های آلمانی از محدودیت‌ها علیه ایران، همچنان سرگرم مذاکره با آمریکا است.

این وزارتخانه به رویترز گفت: به‌روزرسانی این مقررات احتمالا در هفتم اوت همزمان با معرفی نخستین دور محدودیت‌های آمریکا اجرایی خواهد شد.

اتاق بازرگانی و صنعت آلمان اعلام کرد بدنبال تحولات بین‌المللی اخیر، آمار صادرات آلمان به ایران متاثر شده و صادرات آلمان به ایران در پنج ماه نخست سال میلادی جاری ۴ درصد کاهش یافته است در حالی که سال میلادی گذشته ۱۶ درصد افزایش داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.