عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با این پیش‌بینی کرد که سفر خارجی با آزادسازی صرافی‌ها و تثبیت بازار ارز ارزان‌تر خواهد شد، به ایسنا گفت: بر این باوریم که تقاضای سفر خارجی حتی با وجود اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی و انتقال ارز مسافرتی به بازار ثانویه، شاید به تعویق افتد، اما هرگز از بین نمی‌رود. بسته جدید ارزی نیز اگرچه گروهی را که در آستانه سفر قرار دارند متضرر می‌کند، اما سفر خارجی را پس از گذشت یک دوره زمانی ۱۰ تا ۲۰ روز، ارزان‌تر خواهد کرد.

این فعال گردشگری در پاسخ به این سوال که سفر خارجی چگونه ارزان خواهد شد وقتی مردم مجبورند ارز را به نرخ آزاد از بازار تهیه کنند و هزینه کامل یک سفر را با ارز حدودا ۱۰ هزار تومانی پرداخت کنند، توضیح داد: آژانس‌ها هزینه هتل و خدمات جانبی را در کشور مقصد با ارز آزاد حساب می‌کردند که این اواخر نرخ آن از ۱۱ هزار تومان گذر کرده بود، اما از صبح دوشنبه با اعلام بسته جدید ارزی، نرخ دلار و یورو ثانیه به ثانیه در حال کاهش است و انتظار می‌رود تا چند روز آینده به ثبات برسد و کمتر شود که طبیعتا روی نرخ تورها و هزینه سفرهای خارجی تاثیر می‌گذارد. مثلا توری که امروز با ارز ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی فروخته می‌شود، پس از مدتی نرخ آن شاید به هفت هشت هزار تومان برسد.

او درباره تاثیر شرایط موجود در کاهش نرخ بلیت هواپیما، اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی فعلا با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان، نرخ بلیت را حساب می‌کنند و قیمت‌های آن‌ها هنوز جابه‌جا نشده است، مگر آن‌که از اولویت پرداخت ارز دولتی محروم شوند.

غمخوار همچنین درباره تاثیرگذاری آزادسازی ارز در سفر آن دسته از مردمی که همزمان با اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی دولت و حذف ارز مسافرتی قرار است از کشور خارج شوند، گفت: بهتر است آن طرف قضیه را هم درنظر بگیرید، بالاخره در دوره‌ای جمعیت زیادی از آن تصمیم دولت منتفع شدند، حالا هم تغییر همان تصمیم‌ها به عده‌ی دیگری آسیب وارد می‌کند. طبیعتا هزینه‌ها برای افرادی که پس از اصلاح سیاست‌های ارزی و در این چند روز قصد سفر دارند بیشتر خواهد شد، اما پیش‌بینی و انتظار ما این است که با کاهش نرخ تورهای خارجی تحت تاثیر ثبات ارزی در بازار، روبرو شویم. البته طول می‌کشد تا بازار ثبات پیدا کند و این تغییر را یک‌باره تجربه نخواهیم کرد.

دولت یکشنبه شب همزمان با آغاز دور نخست تحریم‌های آمریکا، از بسته جدید ارزی رونمایی کرد که با اصلاحات گسترده‌ای همراه بود، از مهم‌ترین بخش‌های آن حذف ارز مسافرتی با نرخ دولتی و انتقال آن به بازار ثانویه بود که بانک مرکزی در گزارش سیاست‌های ارزی جدید، شفاف به تشریح آن نپرداخت، این ابهام آن‌هایی را که در آستانه سفر خارجی قرار دارند دچار التهاب و سردرگمی کرده است، به طوری که از صبح دوشنبه ۱۵ مردادماه شعب ارزی بانک‌ها با هجوم مردمی روبه‌رو شدند که تاریخ سفرشان به آخرین روز پرداخت حواله ارزی نمی‌رسد.

قرار است بانک مرکزی بخشنامه ارزی را از روز سه‌شنبه ابلاغ کند، اما برخی بانک‌ها ساز ناهماهنگی را از صبح روز دوشنبه و پس از ارائه گزارش «عبدالناصر همتی» به صدا درآوردند، درحالی‌که رییس کل بانک مرکزی گفته: تمام مسافرانی که تاکنون برای ارز مسافرتی ثبت‌نام کرده بودند حتما ارز آنها تامین می‌شود.

همتی همچنین با اعتراف به اشتباه‌های سیاست ارزی، فعالیت صرافی‌ها را آزاد اعلام و اظهار کرده است: معامله در صرافی‌ها دیگر قاچاق نیست و مردم می‌توانند مصارف واقعی خود از جمله ارز مسافرتی و سایر خدمات را تامین کنند.

او درباره نرخ‌گذاری در صرافی‌ها با تاکید بر این‌که بانک مرکزی دخالتی در آن، بیان کرد: هر نرخی که در بازار ثانویه شکل می‌گیرد حدود پنج درصد بالاتر باید در صرافی‌ها قیمت‌گذاری شود و این جریان رصد و کنترل خواهد شد.

مرتضی قربانی ـ دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ نیز بر این باور است که با اجرای سیاست‌های جدید ارزی انتظار می‌رود مسافران کاذبی که به اسارت گرفته می‌شدند تا با دریافت ارز دولتی برای سفر خارجی، منافع گروه دیگری را تامین کنند، حذف شوند و نرخ پروازها نیز پایین آید، چون با حذف ارز مسافرتی و ناامید شدن گروهی که تنها به این انگیزه سفر خارجی می‌رفتند و اتفاقات ناشایستی را رقم زده می‌زدند، آمار کنسلی صندلی‌های پروازها زیاد شود که روی نرخ پروازها تاثیر خواهد گذاشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.