آسوشیتدپرس گزارش داد، روابط میان ترکیه و آمریکا رو به وخامت می‌رود و از عمده دلایل آن پرونده سوریه و محاکمه یک کشیش آمریکایی در ترکیه است. مناقشه تجاری میان طرفین هم موجب شد تا دوشنبه ارزش لیره به حدی بی‌سابقه سقوط کند.

اوایل همین هفته، نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که در دسترسی معاف از مالیات ترکیه به بازارهای آمریکا تجدیدنظر می‌کند. این تحول پس از آن رخ داد که آنکارا تعرفه‌های تلافی‌جویانه علیه کالاهای آمریکایی در واکنش به تعرفه‌های آمریکا روی آلومینیوم و فولاد اعمال کرد. این اقدام احتمالا ۱.۷ میلیارد دلار از صادرات ترکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سی‌ان‌ان ترک امروز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد آنکارا و واشنگتن درباره مسائل مشخصی به پیش توافق‌هایی دست یافتند اما توضیحی ارائه نکرد. دولت ترکیه و وزارت خارجه آمریکا هنوز اظهارنظری نکرده‌اند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار آزادی کشیش اندرو برانسون شده است که بیش از دو دهه در ترکیه زندگی می‌کرده و به حمایت از گروهی که آنکارا آن را بابت کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ سرزنش می‌کند، متهم شده است. او تمامی اتهامات را رد می‌کند.

هفته گذشته واشنگتن تحریم‌هایی علیه وزیر دادگستری و وزیر کشور رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه اعمال و تاکید کرد که آنها نقش‌های مهمی در سازمان‌های مسوول بازداشت برانسون ایفا می‌کنند. اردوغان گفته است که ترکیه با توقیف دارایی‌های وزرای کشور (امنیت داخلی) و دادگستری آمریکا، در صورتی که اموالی وجود داشته باشد، واکنش نشان می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.