تصمیمات جدید اتخاذ شده ستاد کل نیروهای مسلح به فرصتی ایده آل و امید بخش برای ملی پوشان در ورزش حرفه ای بخصوص برای ۷فوتبالیستی که درخواست معافیت داده بودند تبدیل شده است. براساس تصمیم گیری جدید ستاد کل نیروهای مسلح ، سه رشته فوتبال ، والیبال و بسکتبال زمان خدمت سربازی شان تا سن ۳۰ سالگی به تعویق افتاده است.موضوعی که دیگر ورزشکاران ملی ، آن را تبعض و اجحاف می دانند.

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفت: با توجه به تعاملی که همیشه بین ستادکل نیروهای مسلح و ورزش قهرمانی کشور وجود داشته ، تصمیم جدیدی برای ورزش قهرمانی و حرفه ای در سطح تیم های ملی اتخاذ شد که ورزشکاران حرفه ای از این به بعد بتوانند به صورت مستمر و پیوسته ، ورزش حرفه ای خود را پیگیری کنند. البته این تصمیم بر اساس شرایط خاص و در مدت زمان معلوم مشخص و تعیین شده است.

وی با اشاره به این که این طرح برای حل مشکلات قهرمانان ملی تصویب شده اظهار داشت: از سال گذشته با توجه به این که برخی از تیم ها و فدراسیون ها برای اعزام ملی پوشان با مشکل روبرو بودند طرحی در نظر گرفتیم که قهرمانان ملی و ورزشکاران حرفه ای مثل افراد عادی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند ، بتوانند مشمول این طرح شوند و از این رو خدمت وظیفه ورزشکاران ملی در۳ رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال در سطح ملی حداکثر تا سن ۳۰ سالگی و در سطح لیگ برتر حداکثر تا ۲۸ سالگی به تعویق افتاد. با این طرح مشکل فوتبالیستها هم حل می شود و می توانند پس از این سن ، بدون اینکه غیبت بخورند به خدمت سربازی بروند. حتی لژیونرها هم که در عضو تیم ملی هستند شامل این طرح می شوند و پس از ۳۰ سالگی به سربازی اعزام می‌شوند. اما در طرح برای ورزشکارانی که بنابر هر دلیلی از تیم ملی کنار می روند هم دستورالعملی دارد و آن این است که ورزشکار حذف شده از تیم ملی فقط ۶ ماه فرصت خواهند داشت تا نسبت به اعزام حدمت سربازی اقدام کنند مگر این که دوباره به عضویت تیم ملی درآیند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال مبنی براینکه ، آیا این طرح اجحاف در حق دیگر ملی پوشان رشته های ورزشی نیست گفت: در حال حاضر ما قانون "سرباز قهرمان" را خیلی خوب در رشته هایی مثل جودو، کشتی، وزنه برداری و ووشو و ... اجرا می کنیم ، اما همواره این انتقاد از فدراسیون های فوتبال ، والیبال و بسکتبال وجود داشت که چرا فکری به حال ملی پوشان آنها نمی شود. در حال حاضر با توجه به این که ما در لیگ برتر ، تیم فوتبالی نداریم که بازیکنان بتوانند در آن خدمت سربازی شان را سپری کنند ، چاره ای اندیشیده شد که بتوانیم به ملی پوشان حرفه ای مان کمک کنیم. باشگاه های ورزشی همواره انتقاد می کردند که ستاره های ما با توجه به سرمایه گذاری که برای آنها انجام می شود در حساس ترین زمان و در اوج فعالیت ورزشی باید به خدمت سربازی بروند و این باعث لطمه خوردن به ورزش حرفه ای شان می شود. البته همان طور که گفتم این طرح آزمایشی در زمان معین ۲ ساله اجرا خواهد شد اما این احتمال هم وجود دارد که در این مدت ، بنابر ملاحظاتی ، چند رشته ورزشی دیگر هم به این طرح اضافه شوند .

سردار کمالی با اشاره به این که این طرح آزمایشی است و احتمال تغییر در دستورالعمل آن وجود دارد اظهار داشت: ما پس از ارزیابی کلی به این نتیجه رسیدیم که در ۳ رشته فوتبال ، والیبال و بسکتبال این طرح را به طور آزمایشی اجرا کنیم و اگر نتایج حاصله مثبت بود ، طرح ادامه یابد در غیر این صورت طرح کنسل شود. طرح آزمایشی از امروز به بعد با توجه به دستورالعمل تدوین شده به وزارت ورزش و یگان‌های نیروهای مسلح لازم الاجرخواهد بود .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.