ذوالفقار یزدان مهر روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سیاست صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در دولت تدبیر و امید، مدیریت مشارکتی مبتنی بر روحیه جهادی بوده تا مشکلات و مسائل جامعه دانشجویی را برطرف سازد.

وی گفت: جامعه هدف صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم 2 هزار و 700 واحد دانشگاهی و بیش از 4 میلیون دانشجو است که مصمم به خدمات رسانی هر چه بهتر به آنان است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: براساس آسیب شناسی های انجام شده مشخص شد که صندوق رفاه دانشجویان 440 میلیارد تومان مطالبات سنواتی دارد که برخی صعب الوصول بودند اما به لطف خدا

بیش از 382 میلیارد تومان را وصول کرده و به چرخه خدمات رسانی صندوق بازگرداندنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز کمپینی را راه اندازی کرده ایم تا مابقی مطالبات صندوق را اخذ کنیم به گونه ای که در راستای اجرای سیاست خدمات رسانی توام با کرامت انسانی به دانشجویان و دانش آموختگان بدهکار و فراهم ساختن تسهیلات برای بازپرداخت بدهی های معوق، طرح بخشودگی جرایم بدهکاران را از عید قربان تا غدیر عملیاتی خواهیم کرد.

یزداند مهر خاطرنشان کرد: طرح شامل دو گزینه است به گونه ای که دانش آموختگان می توانند با بازپرداخت کل بدهی خود به صورت یکجا از بخشش صد در صدی جرایم بهره مند شوند و یا با بازپرداخت 50 درصدی جریمه از بخشودگی مابقی جرایم و تقسیط مجدد کل بدهی خود حداکثر در 6 ماه برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: متقاضیان باید صرفا با مراجعه به پرتال دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به آدرس http://bp.swf.ir از این طرح استفاده کنند.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اظهار داشت: همچنین با تدابیر صورت گرفته شده منابع صندوق رفاه دانشجویان برای سال جاری 2 برابر افزایش یافته است به گونه ای که 417 میلیارد تومان سال گذشته منابع داشتیم که در قالب تسهیلات به دانشجویان پرداخت می شد با مساعدت دولت این رقم به 673 میلیارد تومان افزایش یافته و با هم افزایی با بانک های عامل منابع صندوق به یک هزار و 300 میلیارد تومان افزایش یافته است تا پوشش حداکثری به دانشجویان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: همچنین خدمات تغذیه دانشگاه ها در سطوح آشپزخانه و سالن های غذاخوری در سه سطح رتبه بندی شده و تا پایان تابستان امسال تمامی آشپزخانه های سطح سه از نظر فضا و تجهیزات با تخصیص اعتباری بالغ بر 36 میلیارد تومان که 50 درصد آن از طرف صندوق و 50 درصد از طرف دانشگاه های تامین می شود؛ ارتقا می یابند.

وی تصریح کرد: همچنین در برخی دانشگاه های کشور هم اکنون غذا رایگان به دانشجویان ارایه می شود که امیدواریم این طرح توسعه یابد و دیگر دانشجو حتی یک هزار و 400 تومان نیز برای هر پرس غذا ندهد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: در امر وام شهریه هم این صندوق طی تفاهم نامه ای با بانک قرض الحسنه مهر ایران تا سقف 200 میلیون ریال وام شهریه به دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و علمی و کاربردی با کارمزد 3 درصد به صورا ترمی پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر به منظور افزایش اثربخشی وام های دانشجویی و رفع نیازهای داشنجویان، مبالغ وام ها دانشجویی از 25 تا 500 درصد رشد داشته اند، یادآور شد: صندوق رفاه دانشجویان از ابتدای سال 96 تاکنون بیش از 417 میلیارد تومان انواع وام به دانشجویان پرداخت کرده است.

یزدان مهر با تاکید بر اینکه صندوق رفاه در سال 96 به صد در صد متقاضیان وام های دانشجویی تسهیلات پرداخت کرده است، اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 166 میلیارد تومان وام ویژه دانشجویان دکتری به تعداد بیش از 72 هزار نفر پرداخت شده که نسبت به سال 95 بیش از 186 درصد رشد داشته اشت.

وی با اشاره به افزایش 48 درصدی اعتبار وام های ضروری و 38 درصدی وام های تحصیلی گفت: اعتبار وام تحصیلی از 134 میلیارد تومان عملکرد در سال 96 با رشد 38 درصدی در سال 97 به مبلغ 165 میلیارد تومان رسیده است و همچنین وام ویژه دکتری در مجموع به 225 میلیارد تومان با هم افزایی بانک توسعه تعاون افزایش یافته است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: روند پرداخت وام های تحصیلی و ضروری ویژه دکتری و همچنین وام ضروری سایر مقاطع در سال 97 نیز بدون محدودیت اعتباری ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس آسیب شناسی های انجام شده با کمبود 200 سرای داشنجویی مواجه هستیم به گونه ای که 50 هزار دانشجو با تراکم پشت درهای خوابگاه ها هستند و بر همین اساس با کمک دانشگاه ها سعی در برطرف کردن این امر داریم و 27 میلیارد تومان نیز برای این امر در راستای رهن سراهای دانشجویی در اختیار دانشگاه ها قرار داده ایم.

یزدان مهر اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود در این امر برنامه پنجم توسعه بود که خوشبختانه برطرف شد و امسال برای 200 سرای دانشجویی با مشارکت دانشگاه ها و موسسات و بخش های خصوصی برنامه تدارک دیده شده که حدود 19 مورد آن امسال اجرایی می شود.

وی گفت: صندوق رفاه دانشجویان براساس برنامه ششم توسعه 500 میلیارد تومان برای 200 سرای دانشجویی در نظر گرفته که دانشگاه ها و موسسات خصوصی می توانند از این وام بهره مند شوند و سود بانکی آنها را نیز صندوق پرداخت خواهد کرد.

مشاور وزیر علوم افزود: صندوق رفاه همچنین به منظور عادلانه سازی نرخ اجاره بهای سراهای داشنجویی و شناسایی سراهای فرسوده طرح رتبه بندی خوابگاه ها را عملیاتی کرد و بر اساس آن در سال 96 و 95 تعداد 378 سرای دانشجویی را با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان به سطوح بالاتر ارتقا داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.