جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری پی‌بی‌اس گفت: آنچه که درباره نشست سنگاپور مهم بود، تعهد کره شمالی در خلع سلاح اتمی است اما این کشور اقداماتی موثر را در راستای آن انجام نداده است.

بولتون ادامه داد: دولت واشنگتن مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را به پیونگ یانگ خواهد فرستاد تا با کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی دیدار کند. پامپئو در سنگاپور بود و مذاکرات آمریکا را رهبری کرد. ما به دنبال لفاظی نیستیم بلکه به دنبال عملکرد کره شمالی در اجرای تعهداتش هستیم. همانطور که در نشست سنگاپور آن را مطرح کرده بود.

وی افزود: ترامپ با رهبر کره شمالی در سنگاپور دیدار داشت و دو طرف توافق کردند تا خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره محقق شود اما آنچه که در نشست ژوئن سنگاپور اهمیت دارد تعهدات کره شمالی در خلع سلاح اتمی است اما گام‌های موثری در این باره صورت نگرفته است. تنها چیزی که می‌توانیم شاهدش باشیم انسداد ورودی‌های سایت آزمایش اتمی پانگی‌ری است که پیش از توافق نیز انجام شده بود. هنوز هیچ ناظر بین‌المللی آنچه را که صورت گرفته تایید نکرده است. تعدادی از نمایندگان رسانه‌ها نتوانستند به محل دسترسی داشته باشند و چیزی را مشاهده کنند مگر یک انفجار نورانی و من فکر می‌کنم که کره‌ جنوبی و کشورهای دیگر بر این باورند که این سایت آزمایش اتمی کاملا متوقف نشده است. برای تایید کامل این مساله شما به بازرسی بین‌المللی، اعلام از سوی کره شمالی، حضور ناظران و بازرسان احتیاج دارید.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین درباره این سوال که کره شمالی هنوز به تعهداتش عمل نکرده است، گفت: ترامپ راه را برای آنها باز گذاشته است و آنها باید از این مسیر به مذاکره بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به "مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا" نیز گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به شدت نگران مداخله روس‌ها است و در برخی از موارد به آن اشاره داشته است.

بولتون در پاسخ به سوالی مربوط به اینکه درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا گفته بود این اقدامی در جهت جنگ است، گفت: از اینکه دوباره این صحبت‌ها را می‌شنوم خوشحالم. رئیس‌جمهوری آمریکا به شدت نگران مداخله روس‌هاست و چندین بار این مساله را مطرح کرده است و دستور داده که اقداماتی ویژه در جهت جلوگیری از مداخله روسیه و سایر مداخلات خارجی در انتخابات ۲۰۱۸ صورت بگیرد. به نظرم یکی از مواردی که روسیه و سایر دشمنان ما می‌خواهند انجام دهند از میان برداشتن اطمینان و اعتماد متقابل در میان آمریکایی‌هاست. ما باید این مساله را متوقف کنیم.

وی درباره هرگونه تصمیم در ارتباط با سوریه که در نشست ژوئیه میان ترامپ و همتای روسش اتخاذ شد، گفت: رهبران دو کشور درباره چارچوب مورد نیاز مربوط به خروج نیروهای ایرانی از سوریه مذاکره کردند اما توافق خاصی در این باره به دست نیامد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره دیدار و گفت‌وگوی روسای جمهور روسیه و آمریکا درباره سوریه و همچنین کمک‌های بشردوستانه و بازگشت آوارگان به این کشور و کمک به ساختن مجدد سوریه گفت: این مساله‌ای بسیار گسترده است. ما گفتیم که باید دیدارهای دوجانبه بیشتری صورت بگیرد و مشاوران ارشد نیز در این دیدارها حضور داشته باشند. ما درباره اهمیت داشتن چارچوب سیاسی صحبت کردیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.