این درخواست تحقیق و تفحص در چهار اردیبهشت ماه تنظیم شده است که هیات رییسه در تاریخ ۲۳ اردیبهشت آن را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده است.

به گزارش ایسنا، متن طرح تحقیق و تفحص از عملکرد به شرح زیر است:

«هیات رییسه محترم خواهشمند است در اجرای ماده ۲۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخواست تحقیق و تفحص ذیل را جهت رسیدگی به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع فرمایید.

عنوان تحقیق:

عملکرد مجلس از دوره ششم تا دهم و همچنین سازمان‌های مربوطه در حوزه‌های تشکیلاتی، مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی، تقنینی، حقوقی، فنی، پشتیبانی، ارتباطات داخلی و بین‌المللی شدند.

شرح:

ضرورت شفاف‌سازی و اهمیت آن و حفظ شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی و عصاره فضایل ملت و برخاسته از فریاد الله اکبرهای مردم و در راس امور بودن ایجاب می‌کند تا با شفاف‌سازی بر اساس عملکردهای مستند و ارائه مستندات و در اختیار گذاشتن آن در معرض افکار عمومی با تبرئه مسئولان ذیربط و پاکدست و متدین و تشویق آنها و تنبیه قانون‌شکنان و رانت‌خواران و هرگونه شایعه در فضای رسانه‌ای و مجازی پاسخ داده شود و از طرفی مجلس بتواند مطالبه‌گری خود از دستگاه‌های دیگر را با قدرت پیگیری کند.

۱ـ در امور مالی و معاملاتی: بررسی نحوه انعقاد قراردادها و پیمانکاران مربوطه و شایستگی آنها و نحوه پرداخت و دریافت‌ها

۲ـ در امور استخدامی و اداری و تشکیلاتی: نحوه استخدام‌ها، گزینش افراد، ارتقاها، حذف و ایجاد بعضی از ادارات و دوایر و ضرورت آنها و همچنین عملکرد هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان

۳ـ در امور تقنینی: نحوه رعایت مواد آیین‌نامه داخلی مجلس و هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان و اصل ۹۰

۴ـ در امور ارتباطات داخلی و بین‌المللی: ضرورت سفرهای خارجی نمایندگان و کمیسیون‌ها و گزینش افراد برای اینگونه سفرها، هزینه‌ها و پرداخت‌ها و ضرورت برگزاری بعضی از سمینارها، همایش‌ها و هزینه‌های مربوطه

۵ـ بررسی عملکرد بودجه مرکز پژوهش‌ها در خصوص استخدام و بکارگیری افراد، سفارش مقالات چاپ نشریات، کتب، هزینه جابجایی ساختمان و ...

۶ـ بررسی عملکرد بودجه و هزینه‌ای متحمله کتابخانه مجلس در خصوص بکارگیری نیروها، چاپ کتب، نشریات و ضرورت آنها

۷ـ بررسی عملکرد بودجه دیوان محاسبات و نحوه بکارگیری نیروها، استخدام‌ها و عملکرد نظارتی دیوان و آرای هیات‌های مستشاری

۸ـ بررسی عملکرد بودجه‌ای خبرگزاری خانه ملت و نحوه بکارگیری نیروها،‌ استخدام‌ها، گزینش افراد و مصاحبه‌کننده و مصاحبه شونده‌ها

۹ـ نحوه اجرای قوانین ایثارگران در مجلس شورای اسلامی

۱۰ـ علت واگذاری پروژه‌ها بدون مناقصه و مزایده

حسن کامران نماینده اصفهان به عنوان طراح اصلی این تحقیق و تفحص در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما این تحقیق و تفحص را از اردیبهشت ماه ارائه کردیم ولی انگار سر کاریم. روز یکشنبه جاری این موضوع در کمیسیون بودجه بررسی شد، طبق آیین‌نامه باید مدارک را معاونت اجرایی مجلس بدهد ولی انگار پشت گوش انداخته است.

وی افزود: در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه هم ما در بحث دو ساعته تاکید کردیم که کمیسیون نمی‌تواند این تحقیق و تفحص را نگه دارد بلکه باید نظرش را درباره رد و یا تایید آن اعلام کند. ما باید خودمان به استقبال شفاف‌سازی برویم نه اینکه بدبینی ایجاد کنیم. در این باره مدیریت جلسه درست عمل نکرده است البته لازم است از آقای تابش و حاجی بابایی تشکر کنم که به شدت از کار ما دفاع کردند.

کامران در پایان گفت که این تحقیق و تفحص به امضای ابطحی نماینده خمینی‌شهر و پژمان‌فر نماینده مشهد نیز رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.