«حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق سه‌شنبه اعلام کرد که کشور با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف است.

او در نشست خبری هفتگی خود گفت که «ما با تحریم‌ها علیه ایران همراهی نمی‌کنیم؛ ولی متعهد به حمایت مردم و منافع خود هستیم».

او این سخنان را در واکنش به تهدیدهای اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران گفت.

«نچیروان بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان در بارە تأثیر تحریم‌های آمریکا بر روابط بازرگانی اقلیم کردستان با ایران، گفت: مبادلات بازرگانی اقلیم کردستان با ایران تابع روابط بازرگانی عراق با این کشور است.

رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.


دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد. او بعد از این اقدام، کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.