* اروپایی‌ها جداگانه و تک به تک با کشورها صحبت کرده‌اند که خرید نفتشان را از ایران افزایش دهند یا از برخی کشورهایی که تاکنون خریدار نفت ایران نبوده‌اند، خواسته‌اند از ایران نفت بخرند، همچنین از کشورها خواسته‌اند تا از الگوی مشابه فعال‌سازی حساب‌های بانک مرکزی ایران در بانک‌های مرکزی اعضای اتحادیه اروپا که خود اتحادیه در حال عملیاتی کردن آن است، استفاده کنند. نتیجه مجموعه این اقدامات، انزوای امریکا بوده است.

 

*ورود ۵ فروند هواپیمای ATR به ایران نتیجه تلاش دولت‌های اروپایی و فشار آنها به امریکا بود که توانستند مجوز صادرات تعداد موجود هواپیماهای ATR  را که قابل ارسال به ایران بود بگیرند. این در حالی است که اولین اقدام امریکایی‌ها درباره تحریم‌ها در حوزه تحریم هواپیما و باطل کردن مجوز فروش آن به ایران بود که نشان‌دهنده ماهیت ضد حقوق بشری این کشور علیه ایران است.

 

* هرچند اقدامات اروپایی‌ها در حد انتظار ما نبوده است اما در جهت صحیح اقدام کردند و تعهدات سیاسی خود را به روشنی اعلام کرده و آنها را پیگیری کرده‌اند. اما برای عملیاتی کردن این تعهدات انتظارات بیشتری داریم و معتقدیم بخش مهمی از این تعهدات باید پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی و بانکی عملیاتی شود.

 

* اطلاعاتی که من دارم بر این مبناست که گفت‌و‌گویی بین ایران و امریکا نیست.حتماً پیام‌هایی از سوی کشورها برای میانجیگری مطرح می‌شود. سفارت سوئیس هم به عنوان کشور حافظ منافع امریکا در ایران پیام‌هایی را همیشه و در طول ۳۹ سال گذشته رد و بدل کرده و هنوز هم این کار را انجام می‌دهد. وقتی دو کشور رابطه رسمی ندارند، طرح این پیشنهادها طبیعی است. حتماً کشورهای منطقه مخصوصاً آنها که از درایتی مانند عمان برخوردارند دوست ندارند شرایط کنونی را ببینند و دوست دارند اقدامی کنند که مانع از شدت گرفتن بحران شوند. حالا اگر کسی برود به امریکایی‌ها بگوید که درایت پیشه کنند، حتماً کسی با آنها مخالفت نخواهد کرد اما اینکه گفت‌و‌گوهای مستقیمی بین ایران و امریکا جریان دارد یا اینکه پیام‌هایی در این زمینه رد و بدل شده است تا جایی که من اطلاع دارم چنین اتفاقی نیفتاده است و فکر می‌کنم اطلاعات من هم خیلی بد نباشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.