خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ژوئن سال جاری میلادی دستور تشکیل نیروی فضایی را صادر کرد که به گفته وی شاخه جدید و مجزایی در ارتش آمریکا خواهد بود. ارتش آمریکا اکنون به شاخه‌های نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی، نگهبان ساحلی و گارد ملی تقسیم می‌شود.

ترامپ گفته بود پنتاگون باید نیرویی را برای مبارزه با ضعف‌ها در فضا اختصاص دهد و بتواند در زمینه سلطه آمریکا در مدار زمین نیز ادعا داشته باشد.

انتظار می‌رود پنتاگون طی چند روز آتی پیشنهادهای خود را برای نحوه اجرای این دستور ترامپ به کنگره ارائه دهد.

براساس کپی پیش‌نویس این گزارش که به دست وب‌سایت نظامی "Defense One" رسیده، برنامه ریزان پنتاگون مشغول تهیه یکسری مقدمات لازم برای تشکیل یک نیروی فضایی هستند.

تشکیل یک شاخه جدید در ارتش نیازمند تایید کنگره است و پنتاگون در نظر دارد تا تشکیل یک فرماندهی نظامی جدید موسوم به فرماندهی فضایی آمریکا را پیشنهاد دهد که به فضا اختصاص داده خواهد شد.

ارتش آمریکا جهان را به فرماندهی‌های نظامی متعددی از جمله فرماندهی مرکزی در خاورمیانه، فرماندهی اقیانوس هند–آرام در آسیا، فرماندهی اروپایی، فرماندهی جنوبی، فرماندهی آفریقا و فرماندهی شمالی تقسیم کرده است. فرماندهی فضایی جدید هم از مشخصات مشابه فرماندهی‌های قبلی برخوردار خواهد بود.

یکی از گزارشگران پنتاگون از جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا پرسید که آیا او از تشکیل فرماندهی نظامی حمایت می‌کند یا خیر و ماتیس در پاسخ گفت: بله، قطعا.

وی افزود: ما باید به فضا به عنوان یک حوزه جنگی در حال توسعه رسیدگی کنیم و یک فرماندهی نظامی چیزی است که ما می‌توانیم آن را تشکیل دهیم.

این در حالی است که ماتیس سال گذشته نسبت به نیاز تشکیل یک نیروی فضایی مجزا ابراز شک و تردید کرده بود.

وی در آن زمان در نامه‌ای به یکی از قانونگذاران آمریکایی گفته بود امیدوار است یک شاخه مجزا که ممکن است یک رویکرد محدودتر را به عملیات‌های فضایی داشته باشد، تشکیل نشود. این اقدام می‌تواند باعث بروکراسی‌های اضافی شود و هزینه گزافی برای پنتاگون داشته باشد.

اما ماتیس روز سه‌شنبه تغییر نظر داده و گفت: پنتاگون کاملا خودش را با نگرانی‌های رئیس‌جمهور درباره حفاظت از اموال و دارایی‌هایمان در فضا تطبیق می‌دهد.

اما ماتیس به این سوال که آیا از ایجاد یک شاخه جدید کامل ارتش حمایت می‌کند یا خیر، پاسخ نداد.

وی گفت: ما مشغول انجام مقدمات هستیم و به همین خاطر نمی‌توانم پاسخ‌های نهایی را به شما بدهم. ما هنوز در حال بررسی تمامی جوانب این مساله هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.