گفت و گوی دوشنبه شب رییس جمهوری با مردم محورهای مختلفی داشت از سیاست خارجی و برجام تا سیاست داخلی و مسائل و چالش های اقتصادی کشور. این گفت و گو با توجه به جامعیت آن درباره مسائل وموضوعات مهم و حساس کشور در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی بازتاب های گوناگونی داشت، برخی این گفت و گو را به نقد کشیدند و از آرامش و امید بخشی رییس‌جمهوری به رغم مسائل کشور انتقاد کردند و برخی محورهای این گفت و گو را قابل تقدیر بر شمردند. مشروح گفت و گو با حمیدرضا جلایی‌پور در این زمینه را در زیر می‌خوانید: 

رییس جمهوری با مردم گفت و گو کردند؛ با توجه به شرایط کنونی کشور و مسائلی که در جامعه وجود دارد، ارزیابی شما از این گفت و گو چیست؟

جلایی پور: هر سخنرانی یک اثر کلی بر مخاطب دارد و در عین حال هر سخنرانی یک تعداد اجزای تشکیل دهنده دارد. به نظر من در مجموع سخنان روحانی خوب بود و در زمینه و زمانه التهابی فعلی به جامعه آرامش می‌داد و به نظام بین‌الملل صلابت نشان داد.

 

گفته می شود که رییس جمهوری طوری با مردم سخن گفته است که گویا در جامعه هیچ مشکلی وجود ندارد و البته انتظار هم می رفت که رییس جمهوری با توجه به جایگاه خود و همچنین شرایط کشور به مردم امید دهد. با توجه به وضعیت موجود کشور ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

جلایی پور: درسته روحانی در این گفت‌وگو به همه معضلات داخلی نپرداخت. با این همه اولا روحانی برخلاف دفعه پیش بحث ارز را و بحث نیازمندی‌های اساسی را به مردم خوب توضیح داد. راه را برای مذاکره با عزت با آمریکا باز گذاشت. راجع به سوال از فروپاشی نظام خیلی مدنی و مردمی صحبت کرد و بجا از اصل 59 دفاع کرد. و در طول صحبت وعده بیخودی به مردم نداد.

ثانیا توجه به شرایطی است که روحانی صحبت می‌کرد. ویژگی این شرایط این است که ترامپ و اذنابش وارد یک جنگ روانی و اقتصادی با ایران شده است. لذا دست روحانی برای هر صحبتی باز نبود. زیرا یک سخن نابجا می‌تواند روی بازار و معیشت مردم اثر منفی بگذارد.

ثالثا اثر این مصاحبه حساب شده روز بعد روشن شد. یعنی در روزی که ترامپ، دور اول تحریم‌های خود علیه ملت ایران رو به اجرا گذاشت. دیدیم، سکه بیش از 12 درصد ارزان شد و یورو بیش از 7 درصد ارزش خود را در برابر ریال از دست داد.

رابعا و البته روحانی در تحلیل اعتراضات دیماه 96 و مرداد 97 می‌توانست واژه اغتشاش را بکار نبرد و فقط کاربرد خشونت را محکوم کند.



با توجه به اظهارات رییس جمهوری در خصوص وحدت و انسجام ملی به عنوان یک ضرورت در کشور،چگونه می توانیم وحدت و انسجام را به ویژه در راستای غلبه بر مشکلات کنونی ایجاد کنیم؟

جلایی پور: اتفاقا صحبت روحانی در جهت وحدت بود. به انتقادات به دولتش درباره رانت‌های اخیر سرسری برخورد نکرد قول شفافیت و پی‌گیری داد. با مخالفان دولت شخصی برخورد نکرد. به مردم این وعده را داد که در شرایط جنگ روانی ترامپ علیه ایران دولت به تامین نیازهای اساسی جامعه اهتمام دارد.

رییس جمهوری در بخشی از اظهارات خود به بدعهدی آمریکا و حمایت دیگر طرف های برجامی از این توافق پرداختند با توجه به این موضوع و همچنین تنگناهای سیاسی کنونی چگونه می توانیم علاوه بر تلاش در سیاست خارجی منافع ملی خود را در حوزه داخلی پیش ببریم و از گسست و چند دستگی و همچنین تشدید شرایط فعلی جلوگیری کنیم؟

جلایی پور: اتفاقا در سیاست خارجی روحانی سیاست درستی را مطرح کرد. گفت ما قبلا هم با آمریکا مذاکره داشتیم. ما قبلا مذاکره کردیم و به توافق برجام رسیدیم و حالا این ترامپ هست که زیر قولش می‌زند. لذا توپ در زمین ترامپ هست. در ضمن روحانی هشیار بود که این روزها ترامپ برای انتخابات کنگره به عکس یادگاری با روحانی نیاز دارد. ولی روحانی بدون اینکه مذاکره با آمریکا را نفی کند، تقریبا موضوع مذاکره را به پس‌از انتخابات موکول کرد و این هوشمندانه بود.

رییس جمهوری در بخشی از اظهارات خود بر تعمیق دموکراسی به عنوان استحکام نظام تاکید کردند، این مهم در کشور ما به ویژه در شرایط فعلی چه الزاماتی نیاز دارد؟

جلایی پور: همان بازگشت به مردم و بازگشت به قانون اساسی در داخل و تقویت دیپلماسی نرمال بجای دیپلماسی تقابلی در خارج. شما ببینید پس از بیست سال اعمال نظارت استصوابی حداکثری کارآمدی نظام سیاسی با مشکل روبرو شده ما می‌توانیم با بازگشت به اصل 59 قانون اساسی این مشکل را حل کنیم. توجه به نظر و رای مردم و اصل 59 بخش مهم صحبت روحانی بود.

دولت چگونه می تواند بر بحران های موجود در کشور فائق آید؟

جلایی پور: با گشایش سیاسی و اجتماعی در داخل و دفاع از شفافیت در نحوه استفاده حاکمیت و دولت از منابع عمومی و تاکید بر دیپلماسی نرمال و مدافع منافع ملی.

درخصوص سوال نمایندگان از رییس جمهوری به نظر شما در شرایط کنونی بفرمایید که این امر در شرایط کنونی به صلاح است یا خیر؟

جلایی پور: اتفاقا فرصت خوبی برای روحانی است که مقداری به تشریح علل واقعی مشکلات مردم بپردازد. مثلا چه کسانی با چه حمایتی باعث شکل‌گیری سه میلیون مالباخته در ایران شدند و چه تعاونی‌هایی مجوز این موسسات اعتباری را دادند. چرا ریشه بخشی از این موسسات به یک جریان تندرو در مشهد باز می‌گردد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.