دولت آلمان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که برلین از آمریکا انتظار دارد هنگام اعمال تحریم‌ها علیه ایران، منافع کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز درنظر بگیرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، خانم«اولریک دِمِر» معاون سخنگوی دولت آلمان در نشست خبری گفت: «ما انتظار داریم ایالات متحده، منافع کشورهای اروپایی را هنگام اعمال تحریم، در نظر بگیرد».

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی (Passauer Neue Presse) گفت: «منزوی کردن ایران می‌تواند باعث تقویت نیروهای رادیکال و افراطی شود. آشوب در ایران نیز مانند آنچه که در عراق و لیبی تجربه کردیم، باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه می‌شود».

 اتحادیه اروپا روز دوشنبه همزمان با اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، از اجرایی شدن نسخه به روز شده قوانین مسدود ساز تحریمی، برای مقابله با این تحریم‌ها، خبر داد. (جزئیات بیشتر)

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی با وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان، ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا در پی خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران، برجام را «عنصری کلیدی برای معماری منع اشاعه هسته‌ای در جهان» توصیف کرده و گفته است که انتظار می‌رود ایران به «اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق هسته‌ای ادامه دهد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۱۸ اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.