حسین سلاح‌ورزی نائب رییس اتاق بازرگانی ایرانی اظهار کرد: تصویب بسته ارزی جدید یک قدم مثبت و رو به جلو است. همچنین عمق و گستره بازار دوم را توسعه داده و عملا از اتلاف ارزی و هدر دادن منابع دولت برای طیف گسترده‌ای از کالاها اجتناب کرده است. تعیین قیمت ارز به مکانیزم بازار واگذار شده که قدمی مثب و کارآمد است.

وی افزود:  قیمت پایه و میانگین که در بازار دوم بین صادرکننده و واردکننده رد و بدل شده در رنج قیمتی ۸۰۸۰ تا ۸۳۰۰ بوده است.

به گزارش ایسنا، طبق بسته جدید ارزی که ابتدای هفته از سوی رییس کل بانک مرکزی اعلام و از روز گذشته (سه‌شنبه) اجرا شد، تمامی ارز ناشی از صادرات غیرنفتی از جمله پتروشیمی‌ها و گروه فلزات به بازار ثانویه آمده و در سامانه نیما عرضه شود. از این رو واردکنندگان نیز در این بازار ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. در حالی نرخ مورد نظر برای بازار ثانویه از ابهامات آن به شمار می‌رفت که بانک مرکزی اعلام کرده بود این نرخ به‌طور توافقی و بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

بر اساس بسته جدید ارزی، نرخ تعیین شده در بازار دوم ثابت نیست و به طور شناور تغییر خواهد کرد. هرچند که ارز نفتی به طور مستقیم به این بازار وارد نمی‌شود اما آن طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، هرگاه که نیاز باشد از ارز نفت نیز برای کنترل بازار ثانویه تزریق خواهد شد. 

گفتنی است، نرخ ارز در بازار دوم قرار است با افزایش حدود پنج درصدی در صرافی‌ها عرضه شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.